Αιμορραγία για τα ελληνικά πανεπιστήμια στις διεθνείς λίστες, καθώς λόγω της οικονομικής κρίσης τα κονδύλια που παίρνουν είναι ελάχιστα και αρκετά μειωμένα σχετικά με τα νούμερα του εξωτερικού. Ο μόνος δείκτης για τον οποίο τα ελληνικά πανεπιστήμια δείχνουν να έχουν βελτιωθεί, είναι η φήμη των ελληνικών ΑΕΙ στους διεθνείς εργοδότες, κάτι το οποίο δεν είναι απαραίτητα καλό, αφού αυτό συνεπάγεται με brain drain από την Ελλάδα.
Πιο συγκεκριμένα, στον διεθνή πίνακα κατάταξης πανεπιστημίων ανά διδακτικό αντικείμενο σε 42 τομείς, ο οποίος δημοσιεύτηκε χθες στο TopUniversities.com, της εταιρείας Quacquarelli Symonds (QS), τα ελληνικά πανεπιστήμια εμφανίζονται 41 φορές, με τρία διδακτικά αντικείμενα να κατατάσσονται στο Top 100.
Σύμφωνα με τη λίστα, το ΕΜΠ χαρακτηρίζεται το πιο επιτυχημένο ελληνικό πανεπιστήμιο, αφού εμφανίζεται σε οτκώ διαφορετικούς πίνακες διδακτικών αντικειμένων με εννέα σχολές. Σχετικά με τα ποσοτικά δεδομένα, περισσότερες θέσεις καταλαμβάνει το ΑΠΘ, αφού εμφανίζεται σε 14 διαφορετικούς πίνακες διδακτικών αντικεριμένων, με ίδιο αριθμό τμημάτων με το Πανεπιστήμιο Αθηνών και το ΕΜΠ. Στην κατάταξη ακολουθούν το Πανεπιστήμιο Πατρών με επτά πλασαρίσματα, το Πανεπιστήμιο Αθηνών με έξι και το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών με τέσσερα.
Η πιο ψηλή θέση της Ελλάδας και η μοναδική ανάμεσα στο Top 50, επιτυγχάνεται από το ΕΜΠ το οποίο βρίσκεται στην 33η θέση για πολιτικούς και δομικούς μηχανικούς. Το Top 100 συμπληρώνει το ΑΠΘ το οποίο βρίσκεται στην κλίμακα 51-100 για πολιτικούς και δομικούς μηχανικούς και για την αρχαιολογία.
Όπως αναφέραμε και παραπάνω, το μόνο κριτήριο στο οποίο παρουσιάζεται αύξηση για τα πανεπιστήμια της χώρας μας, είναι η φήμη των εργοδοτών διεθνώς. Αυτό δείχνει ότι έχει αυξηθεί η αναγνωρισιμότητα των αποφοίτων ελληνικών πανεπιστημίων από τους εργοδότες του εξωτερικού.
Ωστόσο η ακαδημαϊκή φήμη των ελληνικών πανεπιστημίων έχει μειωθεί φέτος, καθώς και η ερευνητική επίδραση, όπως αυτή μετρήθηκε με βάση τον κατάλογο για παραπομπές ανά πανεπιστήμιο και το h-index.
Αξίζει να αναφερθεί πως το Harvard University και το MIT διεκδικούν και τα δύο μαζί την πρώτη θέση σε 24 διδακτικά αντικείμενα.
Για την εξαγωγή των αποτελεσμάτων ελήφθη η γνώμη 76.798 ακαδημαϊκών και 44.426 εργοδοτών, μαζί με την ανάλυση 28,5 εκατ. ερευνητικών εργασιών και 113 εκατ. παραπομπών, με πηγή τη βιβλιομετρική βάση δεδομένων Scopus/Elsevier.