ΦΟΙΤΗΤΙΚΑ ΝΕΑ

«Πονοκέφαλο» προκαλεί η δια ζώσης διδασκαλία για τα Παν/μια με τις αίθουσες να μην επαρκούν!

Οι φοιτητές από την άλλη ζητούν επιστροφή στα αμφιθέατρα.

Neopolis Team

6 Οκτωβρίου, 2020

Τη Δευτέρα (5/10) έγινε η αρχή για πολλά Πανεπιστήμια της χώρας, ενώ την επόμενη Δευτέρα αναμένεται να κλείσει ο κύκλος και όλες οι σχολές να καλωσορίσουν τους φοιτητές τους.

Το ζήτημα όμως που παρουσιάζεται φέτος και αγγίζει κάθε Πανεπιστήμιο και Τμήμα, είναι πώς θα γίνει αυτό το καλωσόρισμα. Ο εξ αποστάσεως τρόπος είναι μια καλή και βολική λύση για αρκετούς, ενώ από άλλους θεωρείται εμπόδιο και ανεπαρκής (ειδικότερα όσοι βρίσκονται κοντά στην απόκτηση πτυχίου) και ζητούν την άμεση και ασφαλή φυσικά, επιστροφή στα αμφιθέατρα.

Η επιστροφή αυτή, βέβαια, είναι προτιμότερη κι από την πλευρά των ίδιων των Ιδρυμάτων και του Υπ. Παιδείας, ωστόσο υπάρχει ένα βασικό εμπόδιο: η έλλειψη αιθουσών και διδακτικού προσωπικού.

Η περίπτωση δηλαδή της δημιουργίας μικρότερων τμημάτων με όριο τους 50 φοιτητές, όσο καλή κι αν μοιάζει, τόσο δύσκολη είναι για τα περισσότερα Πανεπιστήμια.

Η μεγάλη σε διάρκεια απουσία, όμως, των φοιτητών από τα αμφιθέατρα, έχει ως αποτέλεσμα να χάνουν την επαφή τους με αυτά και να δημιουργείται ένα κενό. Γενικότερα, μπρος γκρεμός και πίσω ρέμα είναι η κατάσταση, με τα δύο βασικά κριτήρια για την αρχή της χρονιάς, η ασφάλεια δηλαδή των φοιτητών και των εκπαιδευτικών και η καλύτερη δυνατή διεξαγωγή των μαθημάτων, να μην μπορούν να συνυπάρξουν.

Ενώ ακόμη, σε εκείνους που βρίσκονται κοντά στο πτυχίο και βιάζονται να αποφοιτήσουν, η τηλεκπαίδευση προκαλεί έναν πονοκέφαλο παραπάνω. Όπως ανέφερε η φοιτήτρια Αναλυτικής Χημείας, Κατερίνα Κορωνιά, στο Mega: «Ήρθαμε αντιμέτωποι με πολύ διαφορετική πραγματικότητα. Με τον Αλέξανδρο αναλάβαμε δύο μήνες αργότερα το θέμα μας για την πτυχιακή μας. Αναγκαστήκαμε να ερχόμαστε το καλοκαίρι, σε μια δύσκολη συγκυρία, φορώντας μάσκα. Τα καταφέραμε και όλα καλά».

Στη συνέχεια συμπλήρωσε ότι: «Εμείς στο μεταπτυχιακό λόγω του μειωμένου αριθμού ατόμων θα κάνουμε διά ζώσης τα μαθήματα, πάλι με αποστάσεις, με μάσκες και την απαραίτητη προσοχή».

Ειδικά για αυτήν την ομάδα φοιτητών όμως, μίλησε και η Σύγκλητος του Παν/μίου της Αθήνας, εκφράζοντας τον προβληματισμό της:

Για το αν η θέσπιση αυστηρών μέτρων (χρονικών ορίων φοίτησης και η διαγραφή φοιτητών) αποτελούν ιδιαίτερα στην παρούσα φάση, δόκιμο τρόπο αντιμετώπισης του ζητήματος της καθυστέρησης αποφοίτησης, εν μέσω πανδημίας και μεγάλης οικονομικής ύφεσης. Η Σύγκλητος θεωρεί ότι, παρόμοια μέτρα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τους τις  οικονομικές συνθήκες που επικρατούν σήμερα στη χώρα, τα προβλήματα που η πανδημία δημιούργησε στην κοινωνία και την πανεπιστημιακή κοινότητα και, βέβαια, το επίπεδο χρηματοδότησης της Ανώτατης Εκπαίδευσης.

Ο υφυπουργός Παιδείας, Βασίλης Διγαλάκης, ανέφερε ότι γίνονται ενέργειες για την ενίσχυση του εκπαιδευτικού προσωπικού στα ΑΕΙ με επιπλέον θέσεις μελών ΔΕΠ, καθώς και επικουρικού διδακτικού προσωπικού ειδικά για το χειμερινό εξάμηνο του ακαδημαϊκού έτους 2020 – 2021. Από την πλευρά τους τα ιδρύματα, ζητούν την αύξηση της χρηματοδότησης με την άμεση χορήγηση πρόσθετου κονδυλίου για το τρέχον ακαδημαϊκό έτος, ώστε να καλυφθούν έκτακτες ανάγκες, όχι μόνον διδακτικές, αλλά και διοικητικές και υγειονομικές, οι οποίες εύλογα αυξήθηκαν λόγω της πανδημίας.

Τα ίδια αιτήματα έχουν και οι φοιτητές, ζητώντας την άμεση χρηματοδότηση των πανεπιστημίων για την πιο εντατική καθαριότητα των χώρων, την πρόσληψη μονίμων καθηγητών, καθώς και τον χωρισμό των τμημάτων σε μικρότερα ώστε να γίνεται με ασφάλεια το μάθημα, υποστηρίζοντας ότι «η τηλεκπαίδευση απέτυχε». Αυτό θα εφαρμοστεί σίγουρα για τις εργαστηριακές και κλινικές ασκήσεις, από εκεί και πέρα όμως βλέπουμε. 

Όσον αφορά τις αποφάσεις που έχουν παρθεί από τα ΑΕΙ, τότε έχουμε και λέμε:

Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών

Το ΕΚΠΑ ανακοίνωσε τα εξής:

  • Οι Σχολές και τα Τμήματα του Ιδρύματος θα αποφασίσουν ποια θεωρητικά μαθήματα θα διδαχθούν δια ζώσης και ποια εξ αποστάσεως. Υπενθυμίζεται ότι η πολιτική του Ιδρύματος, σε συμφωνία και με την ως άνω ΚΥΑ, είναι να αποκατασταθεί η κανονική, δια ζώσης εκπαιδευτική διαδικασία, στον βαθμό που οι έκτακτες συνθήκες το επιτρέπουν. Με βάση αυτή την αρχή, θα διδαχθούν μαθήματα εξ αποστάσεως μόνο όταν οι περιορισμοί που προκύπτουν από τον μεγάλο αριθμό φοιτητών και τον ανεπαρκή αριθμό διαθέσιμων αιθουσών το επιβάλλουν.
  • Θα γίνει, επίσης, καταγραφή των μαθημάτων που, ενώ θα διδαχθούν εξ αποστάσεως, κρίνεται ότι είναι απαραίτητο να συνοδευτούν από φροντιστηριακά μαθήματα δια ζώσης, ώστε να εξεταστεί η δυνατότητα πραγματοποίησής τους και να υπάρξει ο σχετικός προγραμματισμός.
  • Αυτή την περίοδο το Πανεπιστήμιο βρίσκεται αντιμέτωπο με ιδιαίτερα αυξημένες ανάγκες σε διδακτικό προσωπικό, λόγω της πανδημίας. Στο πλαίσιο αυτό η Σύγκλητος θεωρεί θετική την απόφαση του Υπουργείου Παιδείας για χορήγηση υποτροφιών σε μεταπτυχιακούς φοιτητές και υποψήφιους διδάκτορες, οι οποίοι θα αναλάβουν διδακτικό έργο σε φροντιστηριακά και εργαστηριακά μαθήματα. Η πρώτη εκτίμηση, πάντως, είναι ότι θα χρειαστεί μεγαλύτερος αριθμός υποτρόφων από τον ήδη εγκεκριμένο.
  • Η Σύγκλητος ζητεί από την κυβέρνηση την κάλυψη των θέσεων των μελών ΔΕΠ, καθώς και των μελών ΕΕΠ, ΕΔΙΠ και ΕΤΕΠ,  τα οποία  έχουν τα προηγούμενα χρόνια αφυπηρετήσει. Ζητεί, επίσης, την αύξηση των θέσεων του εκτάκτου διδακτικού προσωπικού για την κάλυψη των διδακτικών αναγκών του Ιδρύματος, που προκύπτουν τόσο από την υποστελέχωση του διδακτικού προσωπικού όσο και από τις παρούσες έκτακτες συνθήκες.

Γεωπονικό Πανεπιστήμιο

Όπως υπογραμμίζει ο πρύτανης κ. Σπύρος Κίντζιος: «Δεδομένων των συνθηκών και με πλήρη επίγνωση της ανωτερότητας της εκπαίδευσης με φυσική παρουσία έναντι της τηλεκπαίδευσης, αποτελεί βασική επιδίωξη του Γεωπονικού Πανεπιστήμιου Αθηνών η εκπαίδευση να γίνει σε μια κατά το δυνατόν ζωντανή σχολή με τους φοιτητές να επιστρέφουν έχοντας πάντα ως πρωταρχικό μέλημα την προστασία της υγείας όλων των μελών της κοινότητας του».

Το ίδρυμα λοιπόν, έχει αποφασίσει:

  • Βασική αρχή αποτελεί η δυνατότητα συμμετοχής όλων των φοιτητών στην εκπαιδευτική διαδικασία, ανεξάρτητα με τον τρόπο διεξαγωγής της. Αποτελεί υποχρέωση όλων των διδασκόντων να οργανώσουν τη διδασκαλία των μαθημάτων τους έτσι ώστε κανείς φοιτητής ή φοιτήτρια να μην αποκλειστούν για τεχνικούς ή άλλους λόγους (π.χ. αν ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες). Επομένως θα πρέπει να εξαντληθούν τα όρια ευελιξίας κατά την εκπαιδευτική διαδικασία με ευθύνη του κάθε διδάσκοντα προσωπικά.
  • Όσον αφορά τις εργαστηριακές ασκήσεις πάγκου ή πεδίου, αυτές θα πραγματοποιηθούν υποχρεωτικά δια ζώσης, ωστόσο το περιεχόμενο των ασκήσεων θα είναι διαθέσιμο δικτυακά για όσους φοιτητές δεν μπορούν να συμμετέχουν αιτιολογημένα με φυσική παρουσία.
  • Συστήνεται επίσης η δια ζώσης ενισχυτική διδασκαλία, όπου απαιτείται, θεωρητικών μαθημάτων ή/και φροντιστηρίων.
  • Η διοίκηση του Ιδρύματος θα εξασφαλίσει τις συνθήκες ασφαλούς πραγματοποίησης της δια ζώσης διδασκαλίας σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία κα τις οδηγίες του ΕΟΔΥ.
  • Είναι αυτονόητη υποχρέωση της Πολιτείας για την αύξηση της χρηματοδότησης όλων των Πανεπιστημίων τόσο  για την κάλυψη των πάγιων αναγκών όσο και ειδικότερα για την αντιμετώπιση των έκτακτων αναγκών οι οποίες προέκυψαν από την πανδημία.  Ειδικότερα απαιτούμε τη σημαντική αύξηση προσλήψεων μόνιμου προσωπικού όλων των κατηγοριών και ειδικοτήτων (διδασκόντων, διοικητικών και προσωπικού καθαριότητας), την αύξηση της χρηματοδότησης της φοιτητικής μέριμνας (ιδιαίτερα της στέγασης και της σίτισης), την στήριξη των φοιτητών ως προς τον εξοπλισμό μέσων τηλεκπαίδευσης και πρόσβασης στο διαδίκτυο  και την καταβολή έκτακτης επιχορήγησης για τη κατασκευή νέων αμφιθέατρων και εκπαιδευτικών υποδομών.

Πανεπιστήμιο Πάτρας

Εξ αποστάσεως θα διεξαχθεί σε μεγάλο μέρος και το εξάμηνο για το Παν/μιο Πάτρας, με τον πρύτανη Χρήστο Μπούρα, να αναφέρει πως «στη μεγάλη τους πλειοψηφία τα εργαστήρια πραγματοποιούνται δια ζώσης με «σπασμένα» ακροατήρια και οι κλινικές. Η μεγάλη πλειοψηφία των μαθημάτων είναι εξ αποστάσεως. Όπου μπορούμε να κάνουμε μαθήματα δια ζώσης τα κάνουμε, αλλά δεν έχουμε υποδομές για όλα. Η κατάσταση ωστόσο θα εκτιμάται εκ νέου ανάλογα με την πορεία της πανδημίας. Υπάρχει επιτροπή Covid στο Πανεπιστήμιο στην οποία προεδρέυει ο κ. Μαραγκός και θα εξετάζει τα δεδομένα.»

Από την άλλη, ο αναπληρωτής Καθηγητής Φαρμακογονιδιωματικής και Φαρμακευτικής Βιοτεχνολογίας στο εργαστήριο Μοριακής Βιολογίας και Ανοσολογίας του Τμήματος Φαρμακευτικής, Γεώργιος Πατρινός, μιλώντας στο sputniknews.gr, ανέφερε ότι το Πανεπιστήμιο Πατρών δεν έχει τις δυνατότητες να καλύψει τις προϋποθέσεις για όλο το έτος, ούτε και για τα εργαστηριακά μαθήματα, και ειδικά το τμήμα της Φαρμακευτικής, στο οποίο είναι πάνω από 150 οι εισακτέοι.

Όπως δήλωσε: «Σε καμία περίπτωση δεν υπάρχουν οι αίθουσες για τα εργαστήρια που θα γίνουν δια ζώσης. Ακόμα και το μίνιμουμ 50 που λέει το υπουργείο, σε εμάς δε βρίσκει εφαρμογή.»

Πανεπιστήμιο Μακεδονίας

Το ΠΑΜΑΚ επίσης θα τα πει με τους φοιτητές του διαδικτυακά, αφού η Σύγκλητος, ύστερα από δύο συνεδριάσεις, κατέληξε στην εξ αποστάσεως διδασκαλία για τα περισσότερα μαθήματα των Τμημάτων του, πλην του Τμ. Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης (ΤΜΕΤ), όπου κατά κύριο λόγο θα πραγματοποιούνται δια ζώσης ατομικά μαθήματα ή μαθήματα με πολύ περιορισμένο αριθμό φοιτητών. 

Κατά τ’ άλλα, το ΠΑΜΑΚ δεσμεύτηκε:

• να διεξάγει σε πολύ περιορισμένο βαθμό την πραγματοποίηση των μαθημάτων με μορφές διά ζώσης διδασκαλίας, ανάλογα και αντίστοιχα με τις αποφάσεις – εισηγήσεις των Συνελεύσεων των Τμημάτων στη Σύγκλητο του Πανεπιστημίου, τα οποία είναι τα καθ’ ύλην αρμόδια, προκειμένου να διασφαλιστεί η παροχή δυνατότητας παρακολούθησης και συμμετοχής στην εκπαιδευτική διαδικασία στο σύνολο των φοιτητών

• να εξαντλήσει κάθε δυνατότητα χρησιμοποίησης μεθόδων εξ αποστάσεως διδασκαλίας, με βάση την εμπειρία που αποκτήθηκε στο προηγούμενο ακαδημαϊκό εξάμηνο

• να επικεντρώσει τις προσπάθειες όλων για την καλύτερη δυνατή υποδοχή των πρωτοετών φοιτητών στο Πανεπιστήμιο, επικεντρώνοντας τους όποιους διαθέσιμους πόρους για τη διδασκαλία όπου αυτό είναι εφικτό σύμφωνα με τις οδηγίες του ΕΟΔΥ

• να ικανοποιήσει με κάθε τρόπο το πρώτιστο μέλημα το οποίο έχει τεθεί από το σύνολο της πανεπιστημιακής κοινότητας, που είναι η διασφάλιση της υγείας των φοιτητών και του προσωπικού.

Πάντειο Πανεπιστήμιο 

Το Πάντειο ανακοίνωσε πως όλα τα μαθήματα θα πραγματοποιηθούν εξ αποστάσεως μέχρι τις 26/10, την ημέρα δηλαδή που τελειώνουν οι δηλώσεις μαθημάτων.

Από εκεί και έπειτα, για να λάβει υπόψιν του το ενδεχόμενο της δια ζώσης διδασκαλίας, τότε θέτει κάποιους όρους στο Υπουργείο, οπως:

  • Να μισθωθούν αίθουσες που θα καλύπτουν τις ανάγκες της δια ζώσης διδασκαλίας για ομάδες φοιτητών έως 50 ατόμων και οι οποίες θα πληρούν τις υγειονομικές προδιαγραφές που έχουν τεθεί από τον ΕΟΔΥ. Προτείνουμε την παραχώρηση και κατάλληλη διαμόρφωση αιθουσών στο κτίριο της Γ.Γ. Τύπου (δίπλα στο Πάντειο) όπου θα μπορούσαν να διδαχθούν μαθήματα με φυσική παρουσία.
  • Να επιταχυνθούν οι διαδικασίες για την υπογραφή των απαιτούμενων συμβάσεων με υποψήφιους διδάκτορες και μεταπτυχιακούς φοιτητές (επικουρικό διδακτικό προσωπικό), προκειμένου να καταστεί εφικτή η σύσταση ολιγομελών ομάδων με μέγιστο αριθμό τριάντα (30) φοιτητών για την διενέργεια δια ζώσης φροντιστηριακών μαθημάτων, αμέσως μετά τις 26.10, όπως προβλέπει η ΚΥΑ 115744/Ζ1 /4.9.2020.
  • Να δοθεί η δυνατότητα στους διδάσκοντες που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες να διδάξουν τα μαθήματά τους εξ αποστάσεως και όχι να αντικατασταθούν από άλλους διδάσκοντες.
  • Το Υπουργείο να έχει αποστείλει τον κατάλογο των εγγεγραμμένων φοιτητών (η πλατφόρμα του Υπουργείου για τις εγγραφές κλείνει 29.9.) έως 1.10.
  • Να υπάρξει ειδική ρύθμιση για τους μετεγγραφόμενους φοιτητές ως προς τις δηλώσεις μαθημάτων ώστε να έχουν τη δυνατότητα να εγγραφούν και να εξετασθούν στα μαθήματα χειμερινού εξαμήνου (συνήθως εγγράφονται μέσα Νοεμβρίου).

Όπως τόνισε και ο Σταύρος Καπερώνης στο sputniknews.gr, επίκουρος καθηγητής του Τμήματος Διοίκησης Επιχειρήσεων του ΟΠΑ και μέλος του Εργαστηριακού Διδακτικού Προσωπικό στο Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού του Παντείου, δύσκολα θα γίνουν διά ζώσης τα προπτυχιακά μαθήματα, ενώ τα εργαστήρια στεγάζονται στην Πλάκα σε ένα ημιυπόγειο, έναν χώρο «ακατάλληλο» καθώς «δεν αερίζεται σωστά», ενώ και ο αριθμός των φοιτητών είναι μεγάλος. «Οι αίθουσες που καλύπτουν τις ανάγκες σύμφωνα με την COVID-19 είναι μόλις επτά» συμπληρώνει.

ΤΟΥ ΦΟΙΤΗΤΗ

ΦΟΙΤΗΤΙΚΑ ΝΕΑ

Παν/μιο Πατρών: Οι 20.000 φοιτητές είναι «αιώνιοι» – Οι Σχολές με τα μεγαλύτερα ποσοστά!

ΦΟΙΤΗΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΑΠΘ: Φοιτητές διακρίθηκαν σε Διεθνή Μαθηματικό Διαγωνισμό και μας έκαναν περήφανους!

ΦΟΙΤΗΤΙΚΑ ΝΕΑ

Στις 26/5 ο τελικός του 1ου Διαγωνισμού Καινοτομίας του Κομβού Καινοτομίας του ΔΠΘ!

ΦΟΙΤΗΤΙΚΑ ΝΕΑ

Lifeskills: Άνοιξαν οι αιτήσεις συμμετοχής στα Hackathons κοινωνικής επιχειρηματικότητας!

hashtag

BEST_OF_THE_INTERNET