fbpx

Όταν στα σκάει η έλλειψη ύπνου – 5 tips για να ξεπεράσεις αυτόν τον εφιάλτη!


cover

Με τα μαθήματα να γίνονται online λόγω της πανδημίας, και τις βραδινές και νυχτερινές εξόδους να έχουν… διαγραφεί πλήρως από το μυαλό μας, θα περίμενε κανείς να έχουμε διορθώσει τουλάχιστον το πρόγραμμα του ύπνου μας.

Είναι κοινό μυστικό οτι φοιτητική ζωή και ύπνος, δεν πάνε μαζί. Υπάρχουν έρευνες Πανεπιστημίων που θέλουν ακόμη και το 60% των φοιτητών να διατηρούν πολύ κακή ποιότητα ύπνου. Ποσοστό το οποίο φαίνεται να έχει αυξηθεί ακόμα περισσότερο τους τελευταίους μήνες, εν μέσω καραντίνας δηλαδή. Και μπορεί να ακούγεται απλό, αλλά μόνο τέτοιο δεν είναι. Η έλλειψη ύπνου έχει πολύ σοβαρές προεκτάσεις στην υγεία μας, την καθημερινότητά μας αλλά και τις κοινωνικές μας σχέσεις.

Οι αιτίες που οδηγούν στην επαναλαμβανόμενη αϋπνία είναι πολλές και καθόλου εύκολες στην αντιμετώπισή τους. Οι οθόνες των smartphones, των tablets και των laptops σίγουρα παίζουν τον ρόλο τους. Είναι αστείο όμως, να κατηγορείται μόνο η τεχνολογία για οτιδήποτε συμβαίνει στις ζωές μας. Λες και οι προηγούμενες γενιές δεν αντιμετώπισαν ποτέ προβλήματα με τον ύπνο τους. Λες και τότε δεν υπήρχε το άγχος και η κατάθλιψη να μετατρέπει σε εφιάλτη την έννοια της ξεκούρασης και της χαλάρωσης. Ακόμα και η γυμναστική παίζει τον ρόλο της. Είτε επειδή γίνεται σε υπερβολικό βαθμό, είτε επειδή δε γίνεται καθόλου και δεν κουράζει αρκετά το σώμα μας.

Και τα πράγματα δυσκολεύουν ακόμα περισσότερο, όταν όλες αυτές οι αιτίες συνδυάζονται μεταξύ τους. Τότε είναι που η αϋπνία προκαλεί προβλήματα στην καθημερινότητά μας. Σου έχει τύχει για παράδειγμα, να διαβάζεις τις σημειώσεις της προηγούμενης ημέρας και να μην μπορείς να θυμηθείς τίποτα απ’ όσα είπε ο καθηγητής; Ή να μιλάς με τον/την κολλητό/ή σου και να αρπάζεσαι μαζί του/της στα καλά καθούμενα; Τα προβλήματα μνήμης και οι συναισθηματικές μεταπτώσεις είναι από τα πιο χαρακτηριστικά αποτελέσματα της έλλειψης ύπνου. Το ίδιο και το αίσθημα μιας γενικότερης κακουχίας, όπου νιώθουμε το κεφάλι μας βαρύ, το σώμα αδύναμο κι ευερέθιστο και την ψυχολογία μας στα τάρταρα.

5 συμβουλές να ακολουθήσουμε και να βγούμε επιτέλους από αυτό το τέλμα

Το καλό στην όλη υπόθεση, είναι πως υπάρχουν λύσεις. Δεν είναι «παιχνιδάκι», όπως δεν είναι και θαυματουργές, είναι όμως ιδιαίτερα αποτελεσματικές αν το πάρουμε απόφαση και μείνουμε πιστοί στο πλάνο μας:

1. Αναπτύσσουμε μια συγκεκριμένη «ρουτίνα ύπνου». Ορίζοντας κι ακολουθώντας μια συγκεκριμένη σειρά πραγμάτων που κάνουμε κάθε μέρα πριν ξαπλώσουμε στο κρεβάτι, μαθαίνουμε το σώμα και τον εγκέφαλό μας να προετοιμάζεται για τον ύπνο που ακολουθεί. Όλες οι έρευνες συμφωνούν πως η «ρουτίνα ύπνου» μπορεί να έχει εκπληκτικά αποτελέσματα στους πάσχοντες από αϋπνία. Όσον αφορά τα πρώτα αποτελέσματα, αυτά κάνουν την εμφάνισή τους όταν μείνουμε πιστοί στη ρουτίνα μας για 14 συνεχόμενες ημέρες.

2. Κλείνουμε κινητό και tablet προτού ξαπλώσουμε. Η τεχνολογία δεν είναι ο μόνος «κακός» της υπόθεσης, σίγουρα όμως παίζει κι αυτή τον ρόλο της. Η συνήθεια για ατελείωτο σκρολάρισμα σε Instagram και Tik Tok μόλις ξαπλώνουμε στο κρεβάτι, έχει αποδειχτεί ιδιαίτερα… εθιστική. Ταυτόχρονα όμως, το μπλε φως που εκπέμπουν οι οθόνες των συσκευών προσομοιάζει στο φως του ήλιου, έχοντας την ίδια επίδραση στο ανθρώπινο μάτι και κατ’ επέκταση στον εγκέφαλό μας ο οποίος είναι εκπαιδευμένος να κοιμάται τη νύχτα κι όχι την ημέρα.

3. Μειώνουμε τη θερμοκρασία του υπνοδωματίου. Ένα από τα συχνότερα λάθη που κάνουμε, ιδίως κατά τους χειμερινούς μήνες, είναι να πέφτουμε για ύπνο αφού πρώτα έχουμε ζεστάνει το δωμάτιό μας. Ενέργεια η οποία αποδεικνύεται εντελώς λανθασμένη, αφού σύμφωνα με τους επιστήμονες τον καλύτερο ύπνο τον κάνουμε σε θερμοκρασίες από 15 έως 20 βαθμών Κελσίου.

4. Δοκιμάζουμε τον διαλογισμό. Η αλήθεια είναι πως στην Ελλάδα έχουμε παρεξηγήσει την έννοια του διαλογισμού. Για την ακρίβεια, την έχουμε συνδυάσει με μοναχούς στο Θιβέτ που κάνουν ασκητική ζωή, πολύ μακριά από τις δικές μας συνήθειες κι επιρροές. Η πραγματικότητα βέβαια, είναι πολύ διαφορετική. Ο διαλογισμός κερδίζει ολοένα και μεγαλύτερο έδαφος στις δυτικές κοινωνίες αποδεικνύοντας οτι είναι η καλύτερη λύση σε πολλών ειδών προβλήματα που δημιουργεί ο σύγχρονος τρόπος ζωής. Μεταξύ των οποίων και οι αϋπνίες.

5. Απευθυνόμαστε στον ιατρό μας. Πολλές φορές, η αϋπνία δεν είναι το πρόβλημα αλλά το σύμπτωμα ενός άλλου προβλήματος, περισσότερο οργανικής παρά ψυχολογικής φύσεως. Υπάρχουν ασθένειες που μπορούν να οδηγήσουν σε προβλήματα ύπνου και που πρέπει να αντιμετωπιστούν από κάποιον ειδικό. Όπως επίσης και η έλλειψη συγκεκριμένων ουσιών από τον οργανισμό μας (όπως για παράδειγμα η μελατονίνη) μπορεί να οδηγήσει σε τέτοια αποτελέσματα. Σε κάθε περίπτωση, ο γιατρός μας είναι ο ειδικός να κάνει τη διάγνωση και να συστήσει τη λύση που κρίνει απαραίτητη.

Αν αντιμετωπίζετε κι εσείς προβλήματα με τον ύπνο σας, ιδίως τώρα στην περίοδο της πανδημίας, μη διστάσετε να μοιραστείτε μαζί μας την εμπειρία σας. Όσο περισσότεροι άλλωστε, τόσο καλύτερη λύση θα βρούμε…

#ΤΟΥ ΙΔΙΟΥ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ

#BEST OF INTERNET

#BEST OF INTERNET