fbpx

Παν. Δυτ. Μακεδονίας: Η ελάχιστη βάση εισαγωγής απειλεί τα περιφερειακά Πανεπιστήμια!


Οι αλλαγές που φέρνει το Υπ. Παιδείας στην τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι πολλές και μάλιστα δραστικές, ωστόσο αυτή που απασχόλησε περισσότερο, κυρίως λόγω των αντίθετων απόψεων από την πλευρά της πανεπιστημιακής κοινότητας, ήταν το νέο σώμα φύλαξης στους χώρους των Ιδρυμάτων. Οι αντιδράσεις ήταν (και συνεχίζουν να είναι) πολύ έντονες και γι’ αυτό άλλωστε προετοιμαζόμαστε για εξίσου θερμά επεισόδια όταν οι ΟΠΠΙ εισέλθουν στα πανεπιστήμια.

Εντούτοις, οι αλλαγές και τα σχέδια του Υπ. Παιδείας δε σταματούν εδώ, το ίδιο και η έκφραση αμφιβολιών. Στο πλάνο, μεταξύ άλλων, βρίσκεται και η ελάχιστη βάση εισαγωγής, η οποία φαίνεται να απασχολεί ιδιαίτερα το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, λόγω των επιπτώσεών της.

Συγκεκριμένα, υπάρχει φόβος πως το εν λόγω μέτρο θα έχει ως αποτέλεσμα να μειωθεί ο αριθμός των φοιτητών και κατ’ επέκταση των Τμημάτων του Πανεπιστημίου, δημιουργώντας έτσι ένα σημαντικό πλήγμα σε αυτό.

Σύμφωνα με βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, κκ. Καλλιόπη Βέττα, Πέτη Πέρκα και Ολυμπία Τελιγιορίδου, σε ερώτησή τους που κατέθεσαν στην Υπ. Παιδείας, υποστηρίζουν ότι υπάρχει ο κίνδυνος συρρίκνωσης του ΠΔΜ αλλά και γενικότερα των περιφερειακών πανεπιστημίων με την εν λόγω αλλαγή.

Όπως χαρακτηριστικά είπαν, σε περίπτωση που το σύστημα αυτό ίσχυε φέτος, οι πρωτοετείς φοιτητές της τρέχουσας χρονιάς θα ήταν: στην Κοζάνη 423 αντί για 1.737, στη Φλώρινα 418 από 628, στην Καστοριά 415 από 498 και στα Γρεβενά 18 από 460.

Τις ίδιες ανησυχίες εξέφρασε και η Σύγκλητος του ΠΔΜ στη συνεδρίασή της στις 20/01, όπου την απασχόλησε αρκετά το συγκεκριμένο θέμα, έχοντας επίσης την ανησυχία πως η αλλαγή αυτή θα αποδειχθεί αρνητική για το Ίδρυμα.

Να σημειώσουμε εδώ πως κύριος σκοπός του μέτρου είναι να περιορίσει την εισαγωγή υποψηφίων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση με πολύ μικρό μέσο όρο, που συχνά έχει ως αποτέλεσμα να δυσκολεύονται να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους, αφού ο βαθμός των γραπτών τους στις Πανελλήνιες δεν αντιστοιχεί στον βαθμό δυσκολίας αυτών.

Για τα περιφερειακά πανεπιστήμια ωστόσο, το ίδιο και για το ΠΔΜ, η αλλαγή αυτή θεωρείται ότι θα προκαλέσει κίνδυνο μείωσης εισακτέων, με ό,τι μπορεί να συνεπάγεται αυτό.

Η Σύγκλητος του Ιδρύματος εξέτασε σε βάθος το θέμα λοιπόν και παρουσίασε τις παρακάτω θέσεις της, μέσα από ψήφισμά της:

α) Η εφαρμογή του μέτρου αδικεί και απειλεί τη βιωσιμότητα των περιφερειακών Πανεπιστημίων, για τα οποία υπάρχει ορατός κίνδυνος συρρίκνωσης σε αριθμό φοιτητών και ενδεχομένως μακροπρόθεσμα σε αριθμό Τμημάτων. Είναι εύκολα κατανοητό ότι η επιλογή των πανεπιστημιακών Τμημάτων από μέρους των υποψηφίων δεν καθορίζεται μόνο από τις ακαδημαϊκές τους επιδόσεις, αλλά κατεξοχήν από γεωγραφικά κριτήρια, με αποτέλεσμα να προτιμώνται τα κεντρικά Πανεπιστήμια.

β) Η παραπάνω διαπίστωση επιβεβαιώνεται και από τις μετεγγραφές προς τα Πανεπιστήμια των μεγάλων αστικών κέντρων, γεγονός που επιβαρύνει την ήδη ασφυκτική κατάσταση που δημιουργεί η τακτική του Υπουργείου να κατανέμει μεγαλύτερο αριθμό εισακτέων από εκείνον που αποφασίζουν τα εν λόγω Πανεπιστημιακά τμήματα.

γ) Η μείωση του αριθμού εισακτέων στα κεντρικά Πανεπιστήμια (ουσιαστικά η αποδοχή του αριθμού που εκείνα προτείνουν) με τον παράλληλο εξορθολογισμό και έλεγχο της διαδικασίας των μετεγγραφών θα μπορούσε να λειτουργήσει αντισταθμιστικά υπέρ των περιφερειακών Πανεπιστημίων.

δ) Η ποιότητα στη δημιουργία και προώθηση της επιστημονικής γνώσης που παράγεται στα περιφερειακά Πανεπιστήμια προαπαιτεί την υποστήριξη του Υπουργείου σε υποδομές και προσωπικό, χρηματοδότηση και φοιτητικό δυναμικό.

ε) Το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας καλείται να παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο στη Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση της Περιφέρειας στη μεταλιγνιτική εποχή και να συμβάλει στην αναμενόμενη αλλαγή του οικονομικού της μοντέλου. Αυτό δεν μπορεί να συμβεί δίχως το απαραίτητο κρίσιμο μέγεθος (Τμήματα και φοιτητές).

στ) Η Σύγκλητος καλεί το Υπουργείο να εκπονήσει μελέτες για τις αναμενόμενες επιπτώσεις της θεσμοθέτησης ΕΒΕ, να εκτιμήσει τους πολλαπλούς ρόλους που διαδραματίζουν τα περιφερειακά Πανεπιστήμια (αναπτυξιακό, κοινωνικό, γεωπολιτικό, εθνικό), αλλά και να λάβει σοβαρά υπόψη τον στρατηγικό τους σχεδιασμό ενόψει των επερχόμενων προγραμματικών συμφωνιών.

#ΤΟΥ ΙΔΙΟΥ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ

#BEST OF INTERNET

#BEST OF INTERNET