ΦΟΙΤΗΤΙΚΑ ΝΕΑ

Στα ελληνικά ΑΕΙ όλοι γνωρίζουν για τα μαζικά κοψίματα φοιτητών, όμως κανείς δεν κάνει τίποτα!

Στα πλαίσια της ακαδημαϊκής ελευθερίας.

Neopolis Team

30 Ιανουαρίου, 2023

Στα ελληνικά πανεπιστήμια θα συναντήσεις πολλά παράδοξα. Είμαστε η χώρα που οι καθηγητές δρουν τελείως ελεύθερα, χωρίς να λογοδοτούν σε κανέναν, ενώ αν εκφράσεις το παράπονό σου, στην καλύτερη θα αδιαφορήσουν. Αλλιώς, ετοιμάσου για τιμωρία στην εξεταστική.

Θα αποποιηθούν κάθε ευθύνη για τη μαζική αποτυχία των φοιτητών στο μάθημα, θα κάνουν τη ζωή δύσκολη σε όποι@ δουλεύει παράλληλα με τις σπουδές και θα κρατήσουν τις σημειώσεις τους καλά κρυμμένες σε ένα αρχείο στον υπολογιστή τους αντί να τις ανεβάσουν στο eclass, γιατί… «ας ερχόσουν στο μάθημα». Ενώ όσον αφορά τα θέματα των εξετάσεων, θα βρουν να βάλουν τα πιο δύσκολα – κι όχι ότι θα έχουν κάνει κάποια τρομερή δουλειά στην επεξήγησή τους την ώρα της διάλεξης…

Προς όχι και τόσο μεγάλη μας έκπληξη, μέλος της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης και ομότιμος καθηγητής του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών, Γεώργιος-Ιωάννης Νυχάς, εξηγεί στην «Καθημερινή» πως αυτό είναι είναι ένα ελληνικό φαινόμενο και πως στο εξωτερικό δε συναντάται.

Σε ΑΕΙ του εξωτερικού, αποτυχία σε εξετάσεις μεγαλύτερη ενός ποσοστού, για παράδειγμα του 5%, προκαλεί πονοκέφαλο στο ίδρυμα και στους διδάσκοντες, που πρέπει να αιτιολογήσουν στα αρμόδια όργανα το τι έφταιξε. Για παράδειγμα, στις εξετάσεις μπήκαν θέματα που δεν είχαν διδαχθεί επαρκώς, υπάρχει έλλειψη μεταδοτικότητας και επικοινωνίας του διδάσκοντος κ.λπ. Αυτές οι πληροφορίες αντλούνται από τις κρίσεις των φοιτητών που αξιολογούν τους διδάσκοντες και εμμέσως χρησιμοποιούνται ως μοχλός για τη βελτίωση της ποιότητας της εκπαίδευσης. Παράλληλα, ο διδάσκων πρωτίστως αναζητεί τα αίτια στον τρόπο και το είδος της διδασκαλίας του, τις απαιτήσεις του μαθήματος, το επίπεδο της μαθησιακής ικανότητας του ακροατηρίου του και προσαρμόζει ανάλογα τη βαθμολογία. Για παράδειγμα, γίνεται κατανομή της βαθμολογίας με βάση τον μεγαλύτερο και τον μικρότερο βαθμό.

«Στην Ελλάδα ελάχιστα τμήματα διερευνούν οργανωμένα και συστηματικά την αποτυχία σε κάποιο μάθημα. Στα περισσότερα το θέμα δικαιολογείται από την ακαδημαϊκή ελευθερία του διδάσκοντος», τονίζει μιλώντας στην «Κ» για το θέμα ο πρόεδρος της ΕΘΑΑΕ Περικλής Μήτκας. «Ακόμη θυμάμαι ονόματα καθηγητών, τα μαθήματα των οποίων θεωρούνταν πολύ δύσκολα. Βέβαια, υπάρχουν δικλίδες αξιολόγησης, αλλά κανείς δεν μπορεί να υποχρεώσει κάποιον πανεπιστημιακό να κάνει κάτι», δηλώνει η Συνήγορος του Φοιτητή στο ΑΠΘ, καθηγήτρια Νομικής Θεοφανώ Παπαζήση.

Στην Ελλάδα λοιπόν, το θέμα των μαθημάτων με υψηλά ποσοστά αποτυχίας μοιάζει σαν να μην υπάρχει και σε αυτό συμβάλλει το γεγονός ότι δεν υπάρχουν αναφορές φοιτητών που να διαμαρτύρονται για το υψηλό ποσοστό αποτυχίας ή επειδή οι ίδιοι έχουν κοπεί πολλές φορές στο ίδιο μάθημα.

Χαρακτηριστικό είναι το τεράστιο ποσοστό αποτυχίας (γύρω στο 80%) σε μάθημα μεγάλου πανεπιστημίου της Αθήνας.

«Εάν περάσεις αυτό το μάθημα έχεις πάρει μισό πτυχίο!», λένε οι φοιτητές, που διαμαρτύρονται για τον καθηγητή-«βασανιστή», ενώ με τον ίδιο τρόπο τον χαρακτήρισαν και οι συνάδελφοί του. Το ερώτημα που προκύπτει σε αυτές τις περιπτώσεις είναι ποιος φταίει πραγματικά: Ο καθηγητής, οι φοιτητές, ή από τη βάση τους τα ελληνικά πανεπιστήμια;

Η Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ) μέσω των εκθέσεων πιστοποίησης των τμημάτων των ελληνικών ΑΕΙ, επισημαίνει το πρόβλημα των υψηλών ποσοστών αποτυχίας σε ορισμένα μαθήματα. Στο πλαίσιο αυτό επικρίνει τα ιδρύματα για την απουσία εκ μέρους τους πρόθεσης να το μελετήσουν και να το αντιμετωπίσουν. Όπως σημειώνεται στην «Καθημερινή», υπάρχουν θεσμικά εργαλεία, αλλά μοιάζουν με τα «κυτία παραπόνων» στις δημόσιες υπηρεσίες. Κανένα παράπονο δε λαμβάνεται υπόψη.

Το πρόβλημα μεγάλων ΑΕΙ σε ποσοστά 

Στη Νομική Σχολή Αθηνών, 1.400 φοιτητές δήλωσαν πως θα συμμετάσχουν σε λίγες μέρες στις εξετάσεις ενός κρίσιμου μαθήματος του πρώτου έτους και άλλοι 1.083 σε ένα του τέταρτου (τελευταίου) έτους. Επίσης, ουρές δημιουργούνται στα δύσκολα μαθήματα των Συνθέσεων Αστικού, Ποινικού και Δημοσίου Δικαίου, στα οποία η αποτυχία μπορεί να προσεγγίσει το 45%.

Στην Πολυτεχνική Σχολή του Πανεπιστημίου Πατρών είναι γνωστό το «μυθικής δυσκολίας», όπως λέγεται, μάθημα Μηχανικής, που έχει ποσοστά αποτυχίας κοντά στο 75%-80%.

Στο ΕΜΠ περίπου 600 φοιτητές – σε σύνολο 1.300 εγγεγραμμένων – δηλώνουν τα μαθήματα της Μηχανικής, τα οποία θεωρούνται πολύ δύσκολα.

Τα Μαθηματικά επίσης δυσκολεύουν τους φοιτητές των Οικονομικών Σχολών, με την αποτυχία να προσεγγίζει το 70%. Σε ΑΕΙ της χώρας έχει βρεθεί φοιτητής που έχει δώσει το μάθημα 11 φορές μέχρι που να το περάσει! «Θα βρείτε μαθήματα με υψηλά ποσοστά αποτυχίας στις εξετάσεις τους. Όλοι θυμόμαστε από τα φοιτητικά χρόνια αυστηρούς καθηγητές, ιδίως σε σχολές μεγάλες, όπως θετικών επιστημών, πολυτεχνείων, οικονομικών σπουδών, νομικές, φιλολογίες. Αλλά προφανώς δεν μπορούμε να κατονομάσουμε τα μαθήματα, αφού οι καθηγητές λειτουργούν στο πλαίσιο της ακαδημαϊκής ελευθερίας», επισήμανε ο πρύτανης του ΑΠΘ Νίκος Παπαϊωάννου.

Ο πρύτανης του ΕΜΠ, Ανδρέας Μπουντούβης, ωστόσο, θεωρεί πως δεν είναι πάντα ο καθηγητής η αιτία πίσω από τα υψηλά ποσοστά αποτυχίας.

«Είναι συνηθισμένο να ρίχνεται το ‘φταίξιμο’ για τα μεγάλα ποσοστά αποτυχίας στον ιδιόρρυθμο, ‘κόφτη’ καθηγητή. Αυτή η εξήγηση είναι προφανώς ανεπαρκής όταν το ποσοστό αποτυχίας σε συγκεκριμένα μαθήματα, π.χ. Μαθηματική Ανάλυση, είναι μεγάλο διαχρονικά και ανεξάρτητα από το ποιος είναι ο διδάσκων. Από την πολυετή εμπειρία μου, ένας καθηγητής αναγορεύεται σε ‘δύσκολο’ όταν προσπαθεί να διατηρήσει το μάθημα – διδασκαλία και εξετάσεις – σε αξιοπρεπές (κατά την κρίση του) επίπεδο. Αλλά και σε αυτές τις περιπτώσεις και επειδή κανένας δε χαίρεται να έχει εκατόμβες φοιτητών στο μάθημά του, προσπαθεί να χρησιμοποιήσει ό,τι είναι πρόσφορο να κάνει ‘κανονικοποίηση’ βαθμολογίας, ακόμη και να ‘νερώσει το κρασί του’ σε κάποιον βαθμό», σημειώνει

Ο ίδιος παρατηρεί ότι «η αποτυχία σε υψηλά ποσοστά –π.χ. 60% επί των εξεταζομένων, πλην όσων παραδίδουν πρακτικά λευκή κόλλα– σε προπτυχιακά μαθήματα στο ΕΜΠ, αλλά και γενικότερα στα ελληνικά ΑΕΙ, παρατηρείται κυρίως σε μαθήματα των πρώτων εξαμήνων. Οι νέοι φοιτητές έχουν ανάγκη αποσυμπίεσης από την προηγούμενη περίοδο της προετοιμασίας για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις εισαγωγής. Τη χαλάρωση διευκολύνει η έλλειψη περιορισμών, που είναι παγκόσμια πρωτοτυπία στην Ελλάδα: δεν υπάρχει περιορισμός οφειλομένων μαθημάτων για συμμετοχή σε εξετάσεις ή εγγραφής σε εξάμηνο σπουδών ούτε περιορισμός για το πόσες φορές μπορεί κανείς να εξεταστεί σε κάποιο μάθημα ούτε (μέχρι πρόσφατα) άνω χρονικό όριο σπουδών (τύπου ν+2 κ.λπ.) ούτε σύστημα προαπαιτούμενων μαθημάτων».

ΤΟΥ ΦΟΙΤΗΤΗ

ΦΟΙΤΗΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΑΠΘ: Φοιτήτρια περιμένει έναν χρόνο τον πάπυρό της, αλλά δεν έχουν φακέλους να της τον στείλουν!

ΦΟΙΤΗΤΙΚΑ ΝΕΑ

IUF: Η 11η Διεθνής Έκθεση Παν/μίων έρχεται για να βρεις τις σπουδές που σου ταιριάζουν!

ΦΟΙΤΗΤΙΚΑ ΝΕΑ

Το TikTok μετατρέπεται σε… αμφιθέατρο και παρουσιάζει το πρώτο πανεπιστημιακό μάθημα!

ΦΟΙΤΗΤΙΚΑ ΝΕΑ

Πατρινό Καρναβάλι: 600 φοιτητές θα λάβουν χημειοπροφύλαξη ως πρόληψη της μηνιγγίτιδας!

ΦΟΙΤΗΤΙΚΑ ΝΕΑ

Κρήτη: 24χρονη φοιτήτρια ξυλοκοπήθηκε στις φοιτητικές εστίες από τον σύντροφό της!

hashtag

BEST_OF_THE_INTERNET