Εισαγωγή χωρίς εξετάσεις στα Πανεπιστήμια αλλά και τη θεσμοθέτηση του International Baccalaureate (ΙΒ) στα δημόσια λύκεια, προτείνει η Επιτροπή Εθνικού Διαλόγου.
Πιο σγυκεκριμένα, η επιτροπή προτείνει σταδιακή αποσύνδεση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης από τις Πανελλήνιες Εισαγωγικές Εξετάσεις με ταυτόχρονη θέσπιση κριτηρίων για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Για τα τμήματα υψηλής ζήτησης μπορεί να εξεταστεί αν η πιστοποιημένη γλωσσομάθεια ή οι γνώσεις ηλεκτρονικών υπολογιστών μπορούν να αποτελέσουν κριτήρια. Τα κριτήρια μπορεί να περιλαμβάνουν και βαθμολογία από εναλλακτικές στις πανελλήνιες τυποποιημένες (standardized) εξετάσεις, π.χ. εξετάσεις ικανοτήτων πολιτειότητας ή εξετάσεις ακαδημαϊκής αντίληψης (Academic Aptitude Test) ή ακαδημαϊκής απόδοσης (Academic Performance Test), τύπου PISA.
Στα τμήματα ΑΕΙ που δεν έχουν μεγάλη ζήτηση, οι εισαγόμενοι θα μπορούσαν να επιλέγονται χωρίς κάποιου τύπου εξετάσεις αλλά με συγκεκριμένα κριτήρια. Εξετάζεται επιπλέον, τι πρέπει να γίνει για τα τμήματα που παρουσιάζουν μεγάλη ζήτηση και πως πρέπει να επιτευχθεί η εισαγωγή σ’αυτά.