ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Το 2025 τα πρώτα ιδιωτικά πανεπιστήμια – Τι ισχύει για την εισαγωγή και φοίτηση σε αυτά!

Μερικές ερωτοαπαντήσεις για να προετοιμαστούμε για το φθινόπωρο του '25.

Neopolis Team

12 Μαρτίου, 2024

Το νομοσχέδιο για τα μη κρατικά πανεπιστήμια ψηφίστηκε και ο ακαδημαϊκός χάρτης ετοιμάζεται για τη νέα άφιξη. Η οποία δε θα γίνει πολύ σύντομα, καθώς τα πρώτα παραρτήματα ξένων πανεπιστημίων θα λειτουργήσουν από το έτος 2025-2026 (φθινόπωρο του ’25).

Τονίζουμε τη λέξη «παράρτημα», καθώς όπως είπε και ο Πρωθυπουργός σε σημερινή του συνέντευξη, «αυτή τη στιγμή κινούμαστε εντός των δυνατοτήτων που μας δίνει το άρθρο 16, μέσω παραρτημάτων δηλαδή», σημειώνοντας ότι στην Ελλάδα ήδη λειτουργούν κολλέγια. «Όταν αλλάξουμε το άρθρο 16 θα μπορούμε να κάνουμε περισσότερα», πρόσθεσε ο ίδιος.

Προφανώς και θα χρειαζόταν χρόνος για να προετοιμαστεί το έδαφος για κάτι τέτοιο, με τον Υπ. Παιδείας, Κυριάκο Πιερρακάκη, να δηλώνει:

Οι δεκαοκτώ μήνες που μεσολαβούν μέχρι το ακαδημαϊκό έτος 2025-2026 είναι επαρκείς ώστε να προετοιμαστεί το έδαφος για την απόλυτα εύρυθμη λειτουργία των μη κρατικών πανεπιστημίων.

Το 2025 λοιπόν έρχεται μια μεγάλη αλλαγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, την οποία ήρθε η ώρα να γνωρίσουμε καλύτερα. Πρώτο και βασικότερο, το πτυχίο τους, το οποίο θα φέρει τη σφραγίδα του ελληνικού Υπ. Παιδείας και θα είναι ισότιμο (ακαδημαϊκά και επαγγελματικά) με τα αντίστοιχα των ελληνικών δημοσίων πανεπιστημίων.

Εισαγωγή και φοίτηση στα Μη Κρατικά ΑΕΙ

Δικαίωμα εγγραφής στον πρώτο κύκλο σπουδών, θα έχουν:

α) Οι Έλληνες ή αλλοδαποί πολίτες κάτοχοι απολυτηρίου Γενικού Λυκείου (ΓΕ.Λ.) ή Επαγγελματικού Λυκείου (ΕΠΑ.Λ.) με μέσο όρο στα τέσσερα (4) πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα τους μεγαλύτερο ή ίσο με την ελάχιστη βάση εισαγωγής, η οποία προκύπτει από τον μικρότερο εκ των μέσων όρων των βαθμολογιών του συνόλου των εξεταζομένων ανά επιστημονικό πεδίο, πολλαπλασιαζόμενο με τον συντελεστή 0,8 κατά το έτος συμμετοχής τους,

β) οι κάτοχοι ισότιμων απολυτηρίων τίτλων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (Δ.Ε.) αναγνωρισμένων ξένων σχολείων της ημεδαπής (επιπέδου 4 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων),

γ) οι κάτοχοι διεθνών απολυτήριων τίτλων Δ.Ε. που χορηγούνται από σχολεία της ημεδαπής ή της αλλοδαπής, οι αλλοδαποί πολίτες κάτοχοι ισοδύναμου του Λυκείου απολυτήριου τίτλου Δ.Ε. ή ισοδύναμου τίτλου επαγγελματικής εκπαίδευσης που τους παρέχει δικαίωμα εισαγωγής στα ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης της χώρας στην οποία φοιτούν.

Για τους αποφοίτους της περ. α) πριν από το σχολικό έτος 2021-2022, καθώς και όσους είναι κάτοχοι πτυχίου πρώτου κύκλου σπουδών, εφαρμόζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις, οι οποίοι έχουν τεθεί από το μητρικό ίδρυμα για την επιλογή και εισαγωγή φοιτητών.

Για την εφαρμογή του παρόντος, το Υπ. Παιδείας τηρεί, ενημερώνει και δημοσιοποιεί στον ιστότοπό του καταλόγους με ισότιμους του Λυκείου απολυτήριους τίτλους δευτεροβάθμιας γενικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης ανά χώρα της αλλοδαπής.

Δικαίωμα εγγραφής στα προγράμματα δεύτερου και τρίτου κύκλου σπουδών θα έχουν:

α) οι κάτοχοι αναγνωρισμένων τίτλων πρώτου κύκλου σπουδών, αναγνωρισμένων ιδρυμάτων της ημεδαπής,

β) οι κάτοχοι τίτλου αναγνωρισμένων ιδρυμάτων της αλλοδαπής, τα οποία περιλαμβάνονται στα μητρώα του Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π., σύμφωνα με όσα ορίζονται στον ν. 4957/2022 (Α’ 124).

Τα πρόσθετα κριτήρια εισαγωγής ανά προγράμματα κύκλων σπουδών περιλαμβάνονται στον Εσωτερικό Κανονισμό και ελέγχονται από την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης, πριν από την εφαρμογή τους.

Τι ισχύει για όσους τελείωσαν το Λύκειο πριν το 2021 (την καθιέρωση της ΕΒΕ)

Για τους αποφοίτους ΓΕΛ και ΕΠΑΛ που έλαβαν απολυτήριο πριν από το σχολικό έτος 2021, πριν δηλαδή τεθεί σε εφαρμογή η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, εφαρμόζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις που ισχύουν για το μητρικό ίδρυμα για την εισαγωγή φοιτητών.

Ο ρόλος της ΕΒΕ στην εισαγωγή σε μη κρατικά πανεπιστήμια

Σύμφωνα με τον Υπουργό Παιδείας, ο όρος πρόσβασης στα ιδιωτικά ιδρύματα θα ταυτίζεται με το χαμηλότερο μέσο όρο Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής των Επιστημονικών Πεδίων, πολλαπλασιαζόμενο με συντελεστή 0,8.

Δηλαδή από τα ακόλουθα τέσσερα επιστημονικά πεδία θα ισχύσει για όλα τα πεδία η χαμηλότερη Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, για λόγους συνταγματικής ισότητας. Με βάση τους παρακάτω υπολογισμούς, τη χαμηλότερη ΕΒΕ την έχει το 4ο πεδίο με 8,34. Άρα η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, ως προϋπόθεση για την εγγραφή στα Μη Κρατικά πανεπιστήμια, θα είναι η μικρότερη όλων των πεδίων, που είναι 8,34.

Η ΕΒΕ ανά Επιστημονικό πεδίο:

9,42 για το 1ο Πεδίο

9,87 για το 2ο Πεδίο

9,31 για το 3ο Πεδίο

8,34 για το 4ο Πεδίο

Ωστόσο, όπως διευκρίνισε ο υπουργός Παιδείας, το κάθε μητρικό Πανεπιστήμιο που θα εγκαταστήσει παράρτημα στην Ελλάδα θα μπορεί να ορίσει βαθμό ανώτερο από τη Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής. Θεωρείται βέβαιο ότι στις περιζήτητες σχολές, όπως Ιατρικές, από τα μητρικά Πανεπιστήμια, για λόγους φήμης, θα τεθεί ως προϋπόθεση εγγραφής τουλάχιστον κοντά στη χαμηλότερη βάση των Ιατρικών Σχολών στην Ελλάδα.

Εάν ένα Μη Κρατικό Παν/μιο σταματήσει να λειτουργεί, τι θα απογίνουν οι φοιτητές;

Από το ποσό της εγγυητικής επιστολής επιστρέφονται, κατά προτεραιότητα, τα καταβληθέντα δίδακτρα στους φοιτητές και καταβάλλονται οι αμοιβές του προσωπικού έως το τέλος του ακαδημαϊκού έτους. Στην περίπτωση αυτή, το μητρικό ίδρυμα καθίσταται πλέον υπεύθυνο για την ολοκλήρωση των σπουδών των εγγεγραμμένων φοιτητών και τη χορήγηση των σχετικών τίτλων σπουδών.

Οι εγγεγραμμένοι φοιτητές στα εν λόγω προγράμματα σπουδών συνεχίζουν και ολοκληρώνουν τις σπουδές τους στο παράρτημα πανεπιστημίου, χωρίς την καταβολή διδάκτρων.

Τίτλοι σπουδών

1. Κάθε παράρτημα – Ν.Π.Π.Ε., το οποίο παρέχει πρόγραμμα σπουδών αναγνωρισμένο και αναγνωρισμένο από το μητρικό ίδρυμα και πιστοποιημένο από την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης, σύμφωνα με τους όρους του παρόντος, χορηγεί στους αποφοίτους του τίτλο σπουδών του μητρικού ιδρύματος. Πριν από τη χορήγηση τίτλων σπουδών, το παράρτημα – Ν.Π.Π.Ε. αποστέλλει στο αρμόδιο Τμήμα σχετική ενημέρωση με συνημμένο κατάλογο αποφοίτων, καθώς και το σώμα των τίτλων σπουδών και το αρμόδιο Τμήμα προβαίνει στη
σφράγισή τους.

2. Ο τίτλος σπουδών, που απονέμεται υπό τις προϋποθέσεις της παρ. 1, αναγνωρίζεται από το ελληνικό κράτος υπό την προϋπόθεση ότι περιλαμβάνεται στο Εθνικό Μητρώο Τύπων Τίτλων Σπουδών Αναγνωρισμένων Ιδρυμάτων της Αλλοδαπής, το οποίο τηρεί ο Διεπιστημονικός Οργανισμός Αναγνώρισης Τίτλων Ακαδημαϊκών και Πληροφόρησης (Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π.) σύμφωνα με το άρθρο 304 του ν. 4957/2022 (Α’ 141). Ο απονεμηθείς τίτλος σπουδών δεν υποβάλλεται στη διαδικασία ακαδημαϊκής αναγνώρισης τίτλου σπουδών στον Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π..

Διδακτικό προσωπικό στα Μη Κρατικά Παν/μια

Οι διδάσκοντες θα έχουν τα ίδια προσόντα με των ελληνικών δημοσίων ΑΕΙ;

Οι διδάσκοντες θα είναι δυο κατηγοριών:

1. Σε κάθε παράρτημα – Ν.Π.Π.Ε. υπηρετεί διδακτικό ερευνητικό προσωπικό στον τομέα διδασκαλίας και έρευνας. Το ενενήντα τοις εκατό (90%) τουλάχιστον είναι κάτοχοι διδακτορικού σε θέμα συναφές με το αντικείμενο της διδασκαλίας τους και διαθέτει τα ουσιαστικά προσόντα, που απαιτούνται για την κατοχή θέσης διδακτικού προσωπικού αντίστοιχης βαθμίδας. Δεν είναι απαραίτητη η κατοχή διδακτορικού διπλώματος για μέλη διδακτικού ερευνητικού προσωπικού, αν η προς πλήρωση θέση αφορά σε γνωστικό αντικείμενο εξαιρετικής και αδιαμφισβήτητης ιδιαιτερότητας, για τα οποία δεν είναι δυνατή ή συνήθης η εκπόνηση διδακτορικής διατριβής κατά τους κανόνες της οικείας τέχνης ή
επιστήμης.

2. Τα κριτήρια εκλογής και εξέλιξης εγκρίνονται από το μητρικό ίδρυμα και τηρούν τις αρχές της διαφάνειας, της λογοδοσίας, της αξιοκρατίας, της ακαδημαϊκής ελευθερίας και της ποιοτικής παροχής υπηρεσιών ανώτατης εκπαίδευσης.

3. Η οργάνωση και η παροχή ακαδημαϊκού έργου, στο οποίο περιλαμβάνεται κατεξοχήν το διδακτικό και το ερευνητικό έργο, γίνονται σύμφωνα με την αρχή της ακαδημαϊκής ελευθερίας.

4. Ο αριθμός των μελών του διδακτικού ερευνητικού προσωπικού πλήρους απασχόλησης καθορίζεται από το είδος και το μέγεθος του προσφερόμενου προγράμματος σπουδών, όπως πιστοποιείται από την ΕΘ.Α.Α.Ε., και δεν μπορεί να είναι κατώτερος των τριάντα (30) για το παράρτημα – Ν.Π.Π.Ε..

5. Η επιλογή των μελών του διδακτικού ερευνητικού προσωπικού του παραρτήματος – Ν.Π.Π.Ε. εγκρίνεται από το μητρικό ίδρυμα και αποστέλλεται στο αρμόδιο Τμήμα προς έλεγχο των προϋποθέσεων της παρ. 1.

Ειδικό διδακτικό προσωπικό, διοικητικό και τεχνικό προσωπικό

1. Σε κάθε παράρτημα – Ν.Π.Π.Ε. δύναται να υπηρετεί ειδικό διδακτικό προσωπικό με προσόντα, τρόπους επιλογής και όρους υπηρεσίας, αντίστοιχους με εκείνους του μητρικού ιδρύματος, εφόσον αυτό προβλέπεται ρητά στον Εσωτερικό Κανονισμό και εφόσον τα κριτήρια και η διαδικασία επιλογής και εξέλιξης συνάδουν με τις αρχές της διαφάνειας, της λογοδοσίας, της αξιοκρατίας, της ακαδημαϊκής ελευθερίας και της ποιοτικής παροχής
υπηρεσιών ανώτατης εκπαίδευσης.

2. Σε κάθε παράρτημα – Ν.Π.Π.Ε. προσλαμβάνονται διοικητικοί και τεχνικοί υπάλληλοι σε κατάλληλη διοικητική δομή.

Μερικές ακόμα ερωτοαπαντήσεις σχετικά με τη λειτουργία των Ιδιωτικών Πανεπιστημίων

  • Τα προγράμματα σπουδών θα περνούν από «φίλτρο» κάποιου ελληνικού φορέα;

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα σπουδών, που έχει πιστοποιηθεί από το μητρικό ίδρυμα, υπό τη μορφή δια ζώσης ή εξ αποστάσεως εκπαιδευτικής διαδικασίας ή με συνδυασμό των μεθόδων αυτών ή άλλων διασυνοριακών μεθόδων προσφοράς εκπαίδευσης και οδηγεί στη χορήγηση αναγνωρισμένου τύπου τίτλων σπουδών, που εγκρίνεται από την ΕΘ.Α.Α.Ε..

  • Ποια όργανα θα διοικούν το Μη Κρατικό Πανεπιστήμιο;

Το Μη Κρατικό Πανεπιστήμιο θα διοικείται από το Διοικητικό Συμβούλιο, το οποίο είναι αρμόδιο να αποφασίζει για κάθε πράξη που αφορά στη διοίκησή του. Η σύγκληση, η συγκρότηση, η λειτουργία, οι αρμοδιότητες του Διοικητικού Συμβουλίου καθορίζονται στο καταστατικό του

  • Πόσες σχολές θα λειτουργεί το κάθε Μη Κρατικό Πανεπιστήμιο;

Κάθε Μη Κρατικό Πανεπιστήμιο θα διαθέτει κατ’ ελάχιστον τρεις (3) Σχολές, με ένα τουλάχιστον πρόγραμμα πρώτου κύκλου σπουδών η καθεμία. Εξαιρετικά και εφόσον το μητρικό ίδρυμα καταλαμβάνει μια από τις πρώτες είκοσι (20) θέσεις σε αναγνωρισμένη διεθνή παγκόσμια κατάταξη πανεπιστημίων, δύναται να αποτελείται από μία κατ’ ελάχιστον Σχολή με ένα τουλάχιστον πρόγραμμα κύκλου σπουδών.

  • Ποιες θα είναι οι υποδομές του;

Κάθε παράρτημα – Ν.Π.Π.Ε. διαθέτει κατάλληλες κτιριακές υποδομές και υλικοτεχνικό εξοπλισμό, που πληρούν τις ισχύουσες πολεοδομικές, κτιριοδομικές διατάξεις και τις προδιαγραφές ασφάλειας, προσβασιμότητας και τους λοιπούς κανονισμούς του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Οι υποδομές πρέπει να είναι επαρκείς για την κάλυψη των αναγκών των φοιτητών σε διδασκαλία και μελέτη και τηρούνται οι αντίστοιχοι κανόνες που εφαρμόζονται για τους χώρους εκπαιδευτηρίων, σύμφωνα με τον ισχύοντα Οικοδομικό και Κτιριοδομικό Κανονισμό και τον Κανονισμό Πυροπροστασίας.

  • Η εγκατάσταση πρέπει να είναι αυτοτελής, να διαθέτει:

λειτουργική βιβλιοθήκη,
χώρους εργαστηρίων και έρευνας ανάλογα με τα προσφερόμενα προγράμματα σπουδών,
οπτικοακουστικά μέσα και
εξοπλισμένη αίθουσα πολυμέσων με πρόσβαση στο διαδίκτυο.

Το παράρτημα – Ν.Π.Π.Ε. δύναται να διαθέτει αυτοτελή κτίρια σε άλλη πόλη εκτός της περιφερειακής ενότητας της έδρας, ενώ δύναται να διαθέτει δευτερογενή μη αυτοτελή κτίρια μόνο εντός των ορίων των περιφερειακών ενοτήτων, στις οποίες διαθέτει αυτοτελή εγκατάσταση.

Ως προς τη χωροθέτηση της χρήσης και την ανέγερση των κτιριακών υποδομών και εγκαταστάσεων εφαρμόζεται η κείμενη νομοθεσία.

  • Χορήγηση υποτροφιών

1. Τα παραρτήματα – Ν.Π.Π.Ε. χορηγούν σε φοιτητές προγραμμάτων σπουδών πρώτου, δεύτερου και τρίτου κύκλου υποτροφίες αριστείας και κοινωνικών κριτηρίων, με κριτήριο την επίδοσή τους στις σπουδές και την ατομική ή την οικογενειακή οικονομική τους κατάσταση.

2. Η χορήγηση υποτροφιών γίνεται σε ποσοστό τουλάχιστον δέκα τοις εκατό (10%) επί των εγγεγραμμένων φοιτητών, ανά ακαδημαϊκό έτος. Το ισοδύναμο ποσό δύναται να χορηγείται σε ευρύτερο αριθμό φοιτητών.

3. Το παράρτημα – Ν.Π.Π.Ε. καταρτίζει κατάλογο που περιλαμβάνει τους υποτρόφους φοιτητές και τα καταβλητέα ποσά υποτροφιών, τον οποίο υποβάλλει προς έλεγχο στο Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, στο τέλος κάθε ακαδημαϊκού έτους.

  • Ακαδημαϊκή ελευθερία

Στα παραρτήματα – Ν.Π.Π.Ε. κατοχυρώνεται και προστατεύεται η ακαδημαϊκή ελευθερία στην έρευνα και τη διδασκαλία, η οποία αποτελεί θεσμική εγγύηση της αδέσμευτης και απαραβίαστης επιστημονικής σκέψης, έρευνας και διδασκαλίας.

Ποια ξένα πανεπιστήμια ενδιαφέρονται να έρθουν στην Ελλάδα

Σύμφωνα με τον Κυριάκο Πιερρακάκη, πάνω από 10 πανεπιστήμια «γλυκοκοιτάζουν» τη χώρα μας, με την εφημερίδα «Τα Νέα» να κάνουν λόγο για ονόματα όπως το Yale, το Johns Hopkins, τη Σορβόννη, το Duke και το New York University. Κάποιοι βέβαια υποστηρίζουν ότι τα μεγάλα πανεπιστήμια δε συνηθίζουν να ιδρύουν παραρτήματα σε άλλες χώρες. Πληροφορίες όμως, αναφέρουν ότι εκπρόσωποι των MIT, Yale και Harvard, ξεναγήθηκαν στο mega project του Ελληνικού, όπου ενημερώθηκαν για το έργο ανάπλασης, ενώ υπάρχει η παρουσία του πανεπιστημίου Columbia, μέσω του Athens Global Center. Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι επιδιώκει συμπράξεις με ελληνικά πανεπιστήμια και ερευνητικά κέντρα.

Διάβασε κι αυτό

Πάνω από 10 ξένα πανεπιστήμια έρχονται στην Ελλάδα στα πλαίσια ίδρυσης ιδιωτικών ΑΕΙ!

Το σίγουρο είναι ότι μέχρι στιγμής, δύο κυπριακά πανεπιστήμια έχουν εκφράσει επίσημα το ενδιαφέρον τους για την ίδρυση παραρτήματος Ιατρικής Σχολής στην Ελλάδα. Πρόκειται για Πανεπιστήμιο Λευκωσίας (University of Nicosia – UNIC), το οποίο, σε συνεργασία με αμερικανικό επενδυτικό κεφάλαιο, έχει προχωρήσει ήδη σε αγορά ακινήτου της πρώην Olympic uv Catering για την εγκατάσταση campus στην περιοχή του Ελληνικού. Το δεύτερο αφορά το Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου (European University Cyprus), που φέρεται να συνεργάζεται με ελληνικό ιατρικό κέντρο για την ίδρυση ιατρικής σχολής, ενώ παράλληλα ενδιαφέρεται για ίδρυση Νομικής Σχολής. Το συγκεκριμένο πανεπιστήμιο, μάλιστα, έχει ιδρύσει στη Φρανκφούρτη το 2022 παράρτημα Ιατρικής.

ΤΑ ΝΕΑ ΣΟΥ

ΕΛΛΑΔΑ

Η Ελλάδα στο top10 των χωρών που «τραβούν» τους τουρίστες να τις ξαναεπισκεφτούν!

ΕΛΛΑΔΑ

Πύργος Πειραιά: Πλησιάζει το opening ενός από τα μεγαλύτερα ZARA παγκοσμίως!

ΕΛΛΑΔΑ

Η Αθήνα αναδείχθηκε η πόλη που μυρίζει πιο ωραία στον κόσμο, κάτι… βρωμάει εδώ!

SPILL THE TEA

Ο Henry Cavill περιμένει το πρώτο του παιδί με τη Natalie Viscuso και κάτι ράγισε μέσα μας!

SPILL THE TEA

Όλα τα beefs που έχουν απασχολήσει το ίντερνετ τελευταία αν έχεις χάσει επεισόδια!

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ

Πανελλήνιες 2024: Τμήματα με χαμηλή βάση αλλά υψηλές προοπτικές, για να έχεις υπόψιν σου!

hashtag

BEST_OF_THE_INTERNET