Χρήσιμα tips θετικής ψυχολογίας για να μην τα παίξεις από το άγχος στις Πανελλήνιες!


Πάει ένας μήνας περίπου από τότε που έγραφα ότι έμειναν τριάντα μέρες μέχρι να έρθουν οι εξετάσεις, μα ο καιρός πέρασε και έχουμε φτάσει πλέον στην καρδιά των Πανελληνίων. Ποικίλα συναισθήματα σε κατακλύζουν, αφού πιστεύεις πως μέσα σε αυτές τις λίγες ημέρες, σε αυτές τις λίγες ώρες που καλείσαι να εξεταστείς σε μια ύλη που προετοιμαζόσουν δύο ολόκληρα χρόνια, καθορίζεται και το μέλλον σου.

Η πίεση που δέχεσαι τόσο από τον ίδιο σου τον εαυτό, όσο και από εξωτερικούς παράγοντες είναι μεγάλη! Κι αν τους απογοητεύσεις; Κι αν δεν σταθείς αντάξιος των προσωπικών σου προσδοκιών; Κι αν ο τόσος κόπος και ο αγώνας που έχεις κάνει ως τώρα πάνε χαμένοι; Στεναχώρια κι αγωνία από τη μία, ανυπομονησία για να τελειώσεις οριστικά το σχολείο από την άλλη, μα το κυρίαρχο συναίσθημα είναι ένα: άγχος, άγχος και πάλι άγχος!

Προκειμένου να σε βοηθήσω να διαχειριστείς το άγχος σου λοιπόν, μιας και είναι πολύ έντονο αυτές τις μέρες, επικοινώνησα με την κυρία Ξένια Ταραβίρα, συμβουλευτική ψυχολόγο και ψυχοθεραπεύτρια, ώστε να σου δώσει τις απαραίτητες συμβουλές:

Αρχικά, μου εξήγησε πως το άγχος είναι μία συναισθηματική κατάσταση η οποία συνοδεύεται από φόβο, ανησυχία και αβεβαιότητα για το τι πρόκειται να συμβεί στο μέλλον. Πιο συγκεκριμένα, ο μεγαλύτερος φόβος που κινητοποιεί το άγχος των εξετάσεων και της διαδικασίας τους, είναι αυτός μιας ενδεχόμενης «αποτυχίας». Υποθέτω πως κι εσύ αυτήν την ενδεχόμενη «αποτυχία» σκέφτεσαι όσο πλησιάζει η πρώτη μέρα των Πανελληνίων και νιώθεις το στρες να σε κατακλύζει ακόμα περισσότερο.

Και πώς άλλωστε να μη σου συμβαίνει όταν η εισαγωγή στο Πανεπιστήμιο είναι ακόμα και σήμερα απόλυτα συνδεδεμένη με την επαγγελματική αποκατάσταση, αλλά και την κοινωνική αποδοχή και καταξίωση. Βάσει αυτού, μια πιθανή ματαίωση των προσδοκιών σου, αλλά και του οικογενειακού σου περιβάλλοντος, γεννά την αγωνία για το αποτέλεσμα και οδηγεί στο φόβο της απόρριψης, πλήττοντας την αυτοεκτίμηση σου, όπως αναφέρει χαρακτηριστικά η κ. Ταραβίρα.

Σε περίπτωση που αναρωτιέσαι ποια είναι τα συμπτώματα του έντονου άγχους στον οργανισμό σου, όπως και ότι ίσως να βρίσκεσαι σε κρίση άγχους, είναι εύκολο να τα αναγνωρίσεις.

Τα συμπτώματα αυτά μπορούν να είναι είτε ψυχολογικά είτε σωματικά. Η κ. Ταραβίρα υπογραμμίζει κάποια από αυτά όπως η αδυναμία συγκέντρωσης, ο φόβος πως θα χάσεις τον έλεγχο, ο φόβος για κλειστούς χώρους ή έλλειψη οξυγόνου, ο φόβος για πολύβουα και πολυπληθή μέρη και ο φόβος σε σχέση με την υγεία σου. Από την άλλη, από την κρίση άγχους μπορεί να προκύψουν και σωματικά συμπτώματα, τα οποία είναι ταχυκαρδία, γρήγορη και ρηχή αναπνοή, εφίδρωση, δύσπνοια, μυϊκοί πόνοι, πονοκέφαλος, γαστρεντερικά συμπτώματα, μούδιασμα ή μυρμήγκιασμα σε όλο το σώμα, ζάλη και τρέμουλο, ακόμα και τάση λιποθυμίας.

Κι όμως το καταστροφικό άγχος μπορεί να προκαλέσει σύγχυση στις πνευματικές σου λειτουργίες, υπονομεύοντας τις επιδόσεις σου στις Πανελλήνιες, κι αυτό είναι που το ξεχωρίζει από το παραγωγικό.

Σύμφωνα με την κ. Ταραβίρα, «το άγχος μπορεί να είναι παραγωγικό στην περίπτωση που αντιμετωπίζεις την επικείμενη κατάσταση που το προκαλεί σαν πρόκληση, σαν την κατάκτηση ενός στόχου, αφού σε ενεργοποιεί και σου δίνει την ώθηση και τις αντοχές να προσπαθήσεις. Η διαδικασία δεν παύει να σε κουράζει, αλλά αισθάνεσαι ικανοποιημένος, γιατί πλησιάζεις στο επιθυμητό σου αποτέλεσμα.» 

Αντιθέτως, το καταστροφικό άγχος σε αποδιοργανώνει από το στόχο σου, βυθίζεσαι σε ένα φαύλο κύκλο αρνητικών σκέψεων και σου προκαλεί συναισθηματική και σωματική δυσφορία. Συνεπώς, νιώθεις αδύναμος, φοβισμένος και συνάμα υπερκινητικός, παράλογος και επιθετικός.

Πώς λοιπόν θα διατηρήσεις το άγχος σου παραγωγικό και έτσι θα κάνεις το διάβασμα σου αποτελεσματικό; Η κ. Ταραβίρα, εξηγεί αναλυτικά:

Θα πρέπει να οργανώνεις την ύλη και να βάζεις ένα πρόγραμμα! Στη συνέχεια, να κάνεις μικρά και συχνά διαλείμματα για να ξεκουραστείς και σωματικά αλλά και πνευματικά. Ενδεικτικά, μπορείς να κάνεις διάλειμμα ανά 1-2 ώρες διαβάσματος για να ξεκουραστείς, να φας και να αποσυμπιεστείς. Δεν πρέπει να σκέφτεσαι τον όγκο του διαβάσματος και σε αυτό θα σε βοηθήσει αν θέτεις μικρούς και καθημερινούς στόχους όσον αφορά την εξεταστέα ύλη. Τέλος, εύλογο θα ήταν να ολοκληρώνεις το διάβασμά σου νωρίς το βράδυ έτσι ώστε να έχεις χρόνο να ηρεμήσεις και να ξεκουραστείς επαρκώς για την επόμενη μέρα.

Και τώρα πάμε στο σημαντικότερο κομμάτι, στην ψυχολογική προετοιμασία που πρέπει να κάνεις για τις ημέρες των Πανελληνίων.

Αρχικά θα πρέπει να θέτεις μικρούς και ρεαλιστικούς στόχους ανάλογα πάντα με τις προσωπικές σου αντοχές. Το παν είναι η σωστή προετοιμασία, συνεπώς διάβασε και μάθε την ύλη όσο καλύτερα μπορείς! Η κ. Ταραβίρα τονίζει πως: «Δεν πρέπει να στερείσαι τις φυσιολογικές ώρες ύπνου για να μελετήσεις, καθώς η αϋπνία φέρνει νευρικότητα, έλλειψη συγκέντρωσης και δυσκολία στο να συγκρατήσεις αυτά που διάβασες.» Επομένως, αν θέλεις τα καλύτερα αποτελέσματα για εσένα, πρέπει να δώσεις βάση στην ξεκούρασή σου.

Σίγουρα το μεγαλύτερο κομμάτι της ημέρας πριν από την εξέταση κάθε μαθήματος, το καταλαμβάνει η μελέτη. Ιδανικά, καλό είναι να έχεις προετοιμαστεί ήδη επαρκώς κρατώντας αυτήν την ημέρα για μια καλή επανάληψη. Μην αφήσεις για την τελευταία μέρα απορίες και άγνωστη ύλη, γιατί αυτό θα αυξήσει κατακόρυφα τα επίπεδα του άγχους σου! Επιπροσθέτως, φρόντισε να έρθεις σε επαφή με άτομα τα οποία σου δημιουργούν θετικά συναισθήματα και δεν πρόκειται να επιβαρύνουν την ψυχολογία σου. Τέλος, φάε καλά και χαλάρωσε το βράδυ για να είσαι νοητικά ξεκούραστος το επόμενο πρωί.

Αν είσαι από τα άτομα που αγχώνονται και πανικοβάλλονται εύκολα, είναι πολύ πιθανό την ώρα της εξέτασης να σε πιάσει μια μικρή κρίση άγχους. Τι πρέπει να κάνεις τότε; Η κυρία Ταραβίρα σε συμβουλεύει:

Να ζητήσεις άδεια για να βγεις από την αίθουσα και στη συνέχεια να ενημερώσεις πως βρίσκεσαι σε κρίση πανικού, ώστε να σου δοθεί λίγος χρόνος. Προσπάθησε να πάρεις αέρα, ώστε να αναπνεύσεις φυσιολογικά και ρίξε λίγο νερό πάνω σου, σε σημεία από τα οποία περνάει ο σφυγμός σου, όπως το εσωτερικό των καρπών, των αγκώνων, πίσω από τα αυτιά και τα γόνατα, αλλά και στο λαιμό. Με αυτόν τον τρόπο θα ρίξεις τη θερμοκρασία του σώματός σου και τους παλμούς σου, που έχουν ανέβει από την έκρηξη του στρες.

Όλα καλά μέχρι εδώ. Τι γίνεται όμως σε περίπτωση που δεις τα θέματα και για κάποια από αυτά κολλήσεις ή δε γνωρίζεις τις απαντήσεις;

Ψυχραιμία, σε όλους μας έχει συμβεί. Το βασικότερο είναι να μην μπεις στη διαδικασία να προδικάσεις το αποτέλεσμα. Διάβασε καλά τα θέματα μέχρι να τα κατανοήσεις πλήρως και ξεκίνα από εκείνα που είναι πιο βατά, ή για τα οποία είσαι καλύτερα προετοιμασμένος, ώστε να κερδίσεις χρόνο και να επανακτήσεις την αυτοπεποίθησή σου.

Σαφώς οι Πανελλήνιες είναι μια δύσκολη και επίπονη διαδικασία, αλλά να θυμάσαι πως δεν κρίνεται η ζωή σου και οι ικανότητές σου από ένα χαρτί. Όπως αναφέρει και η κ. Ταραβίρα και συμφωνώ απόλυτα μαζί της: «Είναι ανθρώπινο να κουραστείς, να λυγίσεις, να ξεσπάσεις, να κάνεις αρνητικές, ακόμα και ακραίες σκέψεις. Όμως η επιθυμία σου για τον στόχο, θα σου δώσει από την αρχή τη δύναμη που χρειάζεσαι για να συνεχίσεις και τελικά να τα καταφέρεις!»

Οπότε πάρε βαθιές ανάσες και ηρέμησε, γιατί οι Πανελλήνιες θα τελειώσουν χωρίς καν να το καταλάβεις και ένα υπέροχο καλοκαίρι σε περιμένει!

Καλή επιτυχία σε όλα τα παιδιά που δίνουν!


Ευχαριστούμε τη συμβουλευτική ψυχολόγο και ψυχοθεραπεύτρια, κ. Ξένια Ταραβίρα, για τις χρήσιμες συμβουλές της!

Τηλέφωνο επικοινωνίας: 6945131921
Email: [email protected]

 

Θα σου τραβήξουν την προσοχή:



Κλεοπάτρα Μπράιτ