fbpx

Πρωτοπορεί το Μετρό Θεσσαλονίκης με αυτόματα τρένα χωρίς οδηγούς – Πότε έρχονται και Αθήνα!


Η Θεσσαλονίκη όχι μόνο θα αποκτήσει σε κανά δυο χρόνια μετρό, αλλά θέλει παράλληλα να κάνει και… τεχνολογικό άλμα!

Διότι, που λέτε, από ‘κει που δεν είχαν καν μετρό, τώρα θέλουν να χρησιμοποιήσουν και συρμούς χωρίς οδηγούς. Οι νέοι, ειδικά σχεδιασμένοι, συρμοί θα αναβαθμίσουν αισθητά τα επίπεδα ασφαλείας και τις υπηρεσίες προς τους επιβάτες, μειώνοντας αισθητά το κόστος λειτουργίας.

Σε αντίθεση με τους συρμούς που χρειάζονται οδηγό, θα ελέγχονται από υπολογιστές μηδενίζοντας ουσιαστικά το ενδεχόμενο ανθρώπινου λάθους και ελαχιστοποιώντας την κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας. Για να καταλάβετε, η απουσία των οδηγών θα προσφέρει επίσης απεριόριστες δυνατότητες στον προγραμματισμό δρομολογίων, δεδομένου πως όλα θα γίνονται με το πάτημα ενός κουμπιού.

Οι δοκιμές του πρώτου συρμού, από τους 18 συνολικά, θα ξεκινήσουν τον Μάρτιο. 

Τα 18 αυτά τρένα θα καλύψουν τις ανάγκες της βασικής γραμμής του μετρό Θεσσαλονίκης, η οποία αποτελείται από 13 σταθμούς. Τα δρομολόγια θα ξεκινήσουν κανονικά το Νοέμβριο του 2020 ή τους πρώτες μήνες του 2021, οπότε έχουμε ακόμα καιρό.

Οι δοκιμές των συρμών

Σε εξέλιξη βρίσκονται εδώ και μήνες οι δοκιμές των συρμών που προορίζονται για το μετρό Θεσσαλονίκης, στα εργοστάσια στα οποία κατασκευάζονται, στο Ρέτζιο Ντι Καλάμπρια.

Όταν πια θα εγκασταθούν όλα τα συστήματα πάνω στη γραμμή του μετρό Θεσσαλονίκης και κυρίως το σύστημα σηματοδότησης, το οποίο θα είναι ασύρματο, τότε θα είναι εφικτό να ξεκινήσουν οι λεγόμενες δυναμικές δοκιμές των νέων υπερσύγχρονων συρμών.

Οι συρμοί, οι οποίοι κοστίζουν περίπου 7 εκατομμύρια ευρώ (έκαστος) θα επικοινωνούν διαρκώς με τα συστήματα που θα εγκατασταθούν στη γραμμή, δίνοντας τη δυνατότητα στα τρένα να κινούνται με μεγάλη ασφάλεια σε κοντινές αποστάσεις μεταξύ τους. Ενδεικτικό της υψηλής τους τεχνολογίας είναι το γεγονός πως ο κάθε συρμός θα επικοινωνεί με το σύστημα σηματοδότησης της γραμμής από 5 έως 10 φορές το δευτερόλεπτο.

Οι νέες τεχνολογίες που θα χρησιμοποιηθούν στο μετρό της Θεσσαλονίκης, θα επιτρέπουν τη διέλευση τρένων κάθε 90 δευτερόλεπτα.

Σύμφωνα με το σχεδιασμό της Αττικό Μετρό, στην πρώτη φάση λειτουργίας του έργου οι συρμοί θα περνούν από τους σταθμούς κάθε 2,5 λεπτά. Ωστόσο, η συχνότητα των δρομολογίων θα εξαρτηθεί από την επιβατική κίνηση και θα μπορεί να προσαρμόζεται στις ανάγκες των επιβατών με το πάτημα ενός κουμπιού.

Η Αττικό Μετρό προτίθεται να προμηθευτεί 15 ακόμα driverless συρμούς για να χρησιμοποιηθούν στους 5 σταθμούς της επέκτασης προς την Καλαμαριά, οι οποίοι αναμένεται να είναι έτοιμοι το 2021. Όταν λειτουργήσει η επέκταση προς την Καλαμαριά, θα μπορούν να εξυπηρετούνται περισσότεροι από 15.000 επιβάτες κάθε ώρα αιχμής.

Οι σταθμοί στη Θεσσαλονίκη θα είναι κεντρικών αποβαθρών, δηλαδή οι επιβάτες θα βρίσκονται όλοι σε μία, ενώ θα υπάρχουν πόρτες πάνω στην αποβάθρα που θα λειτουργούν παράλληλα με τις πόρτες των συρμών, όπως γίνεται στη γραμμή Jubilee στο μετρό του Λονδίνου. Τα προηγμένα τεχνολογικά συστήματα θα καταγράφουν ποιες πόρτες στους σταθμούς δε θα λειτουργούν, δίνοντας ταυτόχρονα εντολή στις αντίστοιχες πόρτες των συρμών να παραμένουν κλειστές.

Μία ακόμα σημαντική καινοτομία που θα εφαρμοστεί για πρώτη φορά στη Θεσσαλονίκη, είναι πως οι επιβάτες θα έχουν τη δυνατότητα να επικοινωνούν με το κέντρο ελέγχου, ακόμα και για να ρωτήσουν για τον προορισμό τους.

Ασφάλεια

Εύλογο είναι το ερώτημα περί ασφάλειας, εφόσον το ανθρώπινο χέρι θα απουσιάζει και με την τεχνολογία δεν μπορείς ποτέ να είσαι σίγουρος.

Έτσι, οι συρμοί θα έχουν προφυλακτήρες από ειδικό υλικό με ανθρακονήματα, οι οποίοι σε περίπτωση σύγκρουσης θρυμματίζονται σταδιακά και απορροφούν τους κραδασμούς. Τα αποτελέσματα των δοκιμών είναι άκρως ενθαρρυντικά με τις παραμορφώσεις στην καμπίνα να είναι έως τώρα ελάχιστες.

Το κέντρο ελέγχου θα έχει διαρκώς εικόνα της γραμμής δεδομένου πως θα τοποθετηθούν τέσσερις κάμερες στο κάθε τρένο που θα καταγράφουν την εικόνα μπροστά και πίσω από το συρμό.

Τους νέους συρμούς θα τους υποδεχτούμε και στην Αθήνα, που έχουμε ήδη μετρό και συγκεκριμένα στην γραμμή 4.

Οι υπάρχοντες συρμοί στο μετρό της Αθήνας έχουν τη δυνατότητα αυτόματης λειτουργίας με οδηγό, ωστόσο αυτή δεν εφαρμόζεται γιατί τα σωματεία ηλεκτροδηγών δεν το επιτρέπουν. Η αυτόματη λειτουργία θα επέτρεπε την εξοικονόμηση αρκετών εκατομμυρίων ευρώ στην κατανάλωση ρεύματος, ωστόσο διαχρονικά οι διοικήσεις της ΣΤΑΣΥ δε θίγουν το θέμα, προκειμένου να μην υπάρχουν αντιδράσεις.

#ΤΟΥ ΙΔΙΟΥ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ

#BEST OF INTERNET

#BEST OF INTERNET