ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ

Πανελλήνιες 2023: Τι ισχύει φέτος για τη διαδικασία υπολογισμού των συνολικών μορίων!

Μιας που ξεκίνησαν οι Πανελλήνιες, να μπαίνουμε σε mood υπολογισμού σιγά σιγά!

Neopolis Team

2 Ιουνίου, 2023

Πρεμιέρα σήμερα για τις Πανελλήνιες των ΓΕΛ, με το μάθημα της Έκθεσης να αποτελεί πλέον παρελθόν. Από τη στιγμή που μπήκε η περίοδος των εξετάσεων, να είστε σίγουροι ότι θα φύγει νεράκι. Και τότε, σας περιμένει ΤΟ καλοκαίρι!

Διάβασε κι αυτό

Πανελλήνιες 2023 | Τα θέματα στη Νεοελληνική Γλώσσα και οι απαντήσεις τους για φέτος!

Δε θέλουμε να σας διακόψουμε από το daydreaming, αλλά δίνοντας το τελευταίο μάθημα κι αφού νιώσετε ένα τεράστιο βάρος να φεύγει από πάνω σας, θα περιμένετε τις βαθμολογίες. Και όπως έχουμε ξαναπεί, το νέο σύστημα υπολογισμού μορίων με την ΕΒΕ, οριακά χαρακτηρίζεται πιο δύσκολο κι από τις ίδιες τις Πανελλήνιες

Με λίγα λόγια, η ελάχιστη βάση εισαγωγής δίνει τη δυνατότητα σε κάθε Τμήμα να καθορίζει το 20% των μορίων των υποψηφίων, μέσω της επιλογής των συντελεστών στα μαθήματα και για να επιτευχθεί αυτό απαιτείται ο ορισμός 5.776 συντελεστών.

Δείτε εδώ την ΕΒΕ που έχει οριστεί από κάθε τμήμα για τις Πανελλήνιες 2023

Φέτος, 127 τμήματα (το 28,09%) επέλεξαν τον υψηλότερο συντελεστή 1,2, με την ελάχιστη τιμή να είναι 0,8. Συντελεστής 0,8 σημαίνει ότι πρέπει ένας υποψήφιος να γράψει το 80% του μέσου όρου όλων των υποψηφίων, όλης της Ελλάδας, για να έχει τη δυνατότητα να δηλώσει το τμήμα στο μηχανογραφικό του δελτίο. Αντίστοιχα, συντελεστής 1,2 σημαίνει ότι ο υποψήφιος πρέπει να γράψει το 120% του μέσου όρου.

Ο υπολογισμός των μορίων μέσω εφαρμογής

Το Υπουργείο Παιδείας έχει αναπτύξει ειδική εφαρμογή, με την οποία οι υποψήφιοι, εισάγοντας τους γραπτούς τους βαθμούς στα αντίστοιχα μαθήματα, μπορούν να ενημερωθούν αυτόματα για το σύνολο των μορίων που συγκεντρώνουν σε κάθε Τμήμα/Σχολή του Επιστημονικού Πεδίου ή του Τομέα που ανήκουν.

Επιπλέον, μετά την ανακοίνωση των βαθμολογιών στα Ειδικά Μαθήματα, οι υποψήφιοι, μέσω της ίδιας εφαρμογής, θα έχουν τη δυνατότητα να υπολογίσουν το σύνολο των μορίων για τις Σχολές, Τμήματα ή Εισαγωγικές Κατευθύνσεις, η εισαγωγή στις οποίες προϋποθέτει την εξέταση σε ειδικό μάθημα ή πρακτικές δοκιμασίες (αγωνίσματα).

Ο σύμβουλος σταδιοδρομίας και μαθηματικός, κ. Στράτος Στρατηγάκης, εξηγεί το σύστημα

Όπως διευκρινίζει στο stadiodromia.gr, κάθε τμήμα ορίζει για κάθε μάθημα ένα συντελεστή βαρύτητας, που κυμαίνεται από 20% έως 40%. Κάθε τμήμα δηλαδή, ορίζει 4 συντελεστές βαρύτητας για τα 4 μαθήματα του Πεδίου στο οποίο είναι ενταγμένο. Αν το Τμήμα δηλώνεται και από άλλα Πεδία, ορίζει ένα συντελεστή βαρύτητας για κάθε μάθημα κάθε Πεδίου. Τα τμήματα Παιδαγωγικών δηλαδή, θα ορίσουν 16 συντελεστές βαρύτητας αφού δηλώνονται και από τα 4 Πεδία. Έτσι, συνολικά χρειαζόμαστε 2.856 συντελεστές βαρύτητας για τα 452 τμήματα του Μηχανογραφικού του Γενικού Λυκείου. Χρειαζόμαστε ακόμη 2.864 συντελεστές βαρύτητας για τα Τμήματα που ορίζονται από τα ΕΠΑΛ και 56 συντελεστές για τα Τμήματα που απαιτείται για την εισαγωγή εξέταση σε ειδικό μάθημα. Συνολικά 5.776 συντελεστές.

Η ελάχιστη τιμή κάθε συντελεστή είναι 20%, συνεπώς για τα 4 μαθήματα κάθε Πεδίου έχουμε το 80% των μορίων (4 μαθήματα x 20% τουλάχιστον το κάθε μάθημα) να είναι προκαθορισμένα. Μένει, δηλαδή, το υπόλοιπο 20%, από το 80% έως το 100%, που μπορούν να επιλέξουν ελεύθερα τα Τμήματα.

Θα μπορούσε αυτός ο τρόπος να καταφέρει να μειώσει, κάπως, το πρόβλημα που υπάρχει με τα κοινά Τμήματα σε περισσότερα από ένα Πεδία. Πρόκειται για την εξέταση των υποψηφίων σε διαφορετικά μαθήματα (από τα διάφορα Πεδία) και τη σύγκριση των μορίων των υποψηφίων που έχουν εξεταστεί σε διαφορετικά μαθήματα. Πρόκειται για το μεγαλύτερο πρόβλημα αξιοπιστίας που υπάρχει στις Πανελλαδικές Εξετάσεις, εδώ και δεκαετίες και κανείς δε θέλει να λύσει.

Σ’ αυτή την περίπτωση, η επιλογή του συντελεστή 25% σε όλα τα μαθήματα όλων των Πεδίων, θα καταργεί τους συντελεστές βαρύτητας και θα μετράει μόνο ο μέσος όρος. Πιο δίκαιο όταν οι υποψήφιοι έχουν εξεταστεί σε διαφορετικά μαθήματα. Τα Τμήματα Παιδαγωγικών Δημοτικής Εκπαίδευσης το κατάλαβαν και το επέλεξαν εκτός από της Φλώρινας. Το Τμήμα Νηπιαγωγών στα Ιωάννινα, για παράδειγμα, δεν το κατάλαβε και έδωσε διαφορετικούς συντελεστές στα μαθήματα κάθε Πεδίου, αυξάνοντας τις διαφορές των μορίων εξαιτίας της διαφορετικής δυσκολίας των μαθημάτων κάθε Πεδίου. Το τμήμα Νηπιαγωγών της Κρήτης το κατάλαβε και έδωσε το μέγιστο 40% στη Γλώσσα που είναι το μοναδικό μάθημα που εξετάζονται όλοι οι υποψήφιοι, όλων των πεδίων στα ίδια θέματα. Έτσι μειώνεται στο ελάχιστο η επιρροή των διαφορετικών μαθημάτων κάθε Πεδίου.

Στη σχολή Αξιωματικών Αστυνομίας, για παράδειγμα, δίνεται ο συντελεστής 30 στη Γλώσσα (σωστό και απαραίτητο) και συντελεστής 30 στην Ιστορία στο 1 ο Πεδίο και στα Μαθηματικά στο 2 ο και το 4 ο Πεδίο. Οι επιδόσεις των υποψηφίων στην Ιστορία είναι καλύτερες από τις επιδόσεις στα Μαθηματικά. Πάνω από 18 έγραψε στην Ιστορία το 15,56% των υποψηφίων του 1 ου Πεδίου και στα Μαθηματικά μόλις το 1,51% των υποψηφίων του 4 ου Πεδίου. Με δεδομένη την υψηλή βάση του τμήματος (17.760 μόρια το 2022) είναι σχεδόν αδύνατο να εισαχθεί ένας υποψήφιος στη σχολή Αξιωματικών της Αστυνομίας από το 4 ο Πεδίο. Πόσο μεγάλη αδικία για τα παιδιά να τους υπόσχεσαι ότι μπορούν να εισαχθούν και από το 4o Πεδίο και στην πράξη να αποκλείονται.

Στον πίνακα 2 βλέπουμε τους μέσους όρους που έγραψαν οι υποψήφιοι στις Πανελλαδικές του 2022 και τα μόρια που θα συγκέντρωνε ένας υποψήφιος που θα έγραφε το μέσο όρο. Βλέπουμε ότι μεταξύ του 4 ου Πεδίου και του 1 ου Πεδίου υπάρχει διαφορά 1.200 μορίων, πράγμα που μας δείχνει ότι είναι πιο εύκολο να εισαχθεί κάποιος από το 1 ο Πεδίο στην Αστυνομία, παρά από το 4 ο Πεδίο. Σ’ αυτά τα δύο Πεδία πηγαίνουν εκτός από τους αριστούχους και οι αδύνατοι μαθητές. Αντίθετα το 2 ο και στο 3 ο Πεδίο επιλέγουν μαθητές υψηλότερων επιδόσεων και αυτό φαίνεται από τους μέσους όρους των γραπτών.

Ο ίδιος τονίζει ότι πρόκειται για ένα εξαιρετικά πολύπλοκο σύστημα υπολογισμού μορίων, που δε μειώνει, σε πολλές περιπτώσεις, τις αδικίες που δημιουργούνται. Μία λύση, σύμφωνα με τον ίδιο, θα ήταν τα τμήματα που είναι αντίστοιχα, οι φοιτητές, δηλαδή, έχουν δικαίωμα μετεγγραφής να έχουν τους ίδιους συντελεστές σε όλα τα μαθήματα, ώστε να υπάρχει ισότητα σε όσους ζητούν μετεγγραφή από το ένα τμήμα στο άλλο και συγκρίνονται, σε περίπτωση ισοβαθμίας στα μόρια μετεγγραφής, ως προς τα μόρια των Πανελλαδικών, που έχουν υπολογιστεί με διαφορετικούς συντελεστές βαρύτητας, αφού τα αντίστοιχα τμήματα δεν έχουν υποχρέωση να έχουν τους ίδιους συντελεστές.

Σημειώνει ακόμα πως είναι καλό να υπάρχουν διαφορετικοί συντελεστές βαρύτητας στα μαθήματα, αφού τα τμήματα Μαθηματικών, για παράδειγμα, δε χρειάζεται η Χημεία, ενώ στα Τμήματα Χημείας είναι λογικό η Χημεία να έχει ιδιαίτερη βαρύτητα, αλλά όχι τόσο πολύ.

Το δεύτερο καλό είναι ότι οι υποψήφιοι έχουν διαφορετικά μόρια για τα διάφορα Τμήματα, οπότε θα στηρίζονται λιγότερο στη σύγκριση των μορίων που συγκεντρώνουν με τις περσινές βάσεις όταν συμπληρώνουν το Μηχανογραφικό τους.

ΤΑ ΝΕΑ ΣΟΥ

ΕΛΛΑΔΑ

Ζήσαμε να ακούσουμε ότι ένα 12χρονο παιδί επέλεξε να εκδίδεται για να βιοποριστεί, αντίο ελπίδα!

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Το 2025 τα πρώτα ιδιωτικά πανεπιστήμια – Τι ισχύει για την εισαγωγή και φοίτηση σε αυτά!

TECH NEWS

Το Insta φέρνει μερικές σωτήριες αλλαγές στα μηνύματα που ζητούσαμε χρόνια!

SPILL THE TEA

ZARI: Η Μαρίνα Σάττι απάντησε με σχολική παρτιτούρα για το αν έκλεψε το «Τα Τα Τα»!

ΕΛΛΑΔΑ

Θεσ/νίκη: H τραμπουκική επίθεση νεαρών σε queer άτομα, μας επανέφερε στην άθλια πραγματικότητα!

ΕΛΛΑΔΑ

Σχεδόν την πρωτιά άγγιξε ο φρέντο εσπρέσο σε παγκόσμια κατάταξη, μόνο περηφάνια!

hashtag

BEST_OF_THE_INTERNET