fbpx

Με έξτρα εξεταστική προτείνει το Υπουργείο να γίνει η ισοτίμηση πτυχίων ΤΕΙ – ΑΕΙ!


Ο Κώστας Γαβρόγλου κατά τη διάρκεια της πολιτικής θητείας του ως υπουργός Παιδείας, έφερε αλλαγές που προκάλεσαν έντονες αντιδράσεις από τους φοιτητές και τους εκπαιδευτικούς. Μία εξ αυτών ήταν και η κατάργηση των ΤΕΙ της χώρας, συγχωνεύοντας τα σε ένα Πανεπιστήμιο.

Τα πρώτα ΤΕΙ που ακολούθησαν αυτό το δρόμο, μέχρι να πάρουν σειρά και τα επόμενα, ήταν τα ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά που σήμερα αποτελούν πλέον το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής.

Από τις συγχωνεύσεις, λοιπόν, προέκυψαν δύο φλέγοντα ζητήματα. Το πρώτο, ήταν η κατάργηση τμημάτων και άρα η αμφιλεγόμενη μοίρα όσων αποφοίτων είχαν πτυχίο στα χέρια τους από τα εν λόγω τμήματα, και δεύτερον, η ισοτίμηση των παλαιών πτυχίων ΤΕ με πτυχία ΠΕ.

Μετά από μήνες, το υπουργείο Παιδείας εξέδωσε ανακοίνωση με σχετική πρόταση για την επίλυση του ζητήματος που αφορά την αντιστοίχιση και ισοτίμηση των πτυχίων.

Μετά από την ψήφιση του νόμου, όλα τα πτυχία που θα παρέχουν τα ΑΕΙ της χώρας (με μοναδική εξαίρεση την ΑΣΠΑΙΤΕ) θα έχουν τον χαρακτηρισμό ΠΕ, αφού όλα τα ΑΕΙ θα είναι Πανεπιστήμια. Στον ίδιο νόμο τέθηκαν οι στέρεες βάσεις και για την απόδοση επαγγελματικών δικαιωμάτων σε αποφοίτους μηχανικούς ΤΕ ακολουθώντας πανομοιότυπη διαδικασία με αυτή του ν. 4439/2016 που κατέληξε με επιτυχία στο ΠΔ 99/2018 για τους διπλωματούχους μηχανικούς. Ήδη έχουν ξεκινήσει οι διαδικασίες συγκρότησης των αντίστοιχων επιτροπών.

Πλέον η μόνη εκκρεμότητα της Πολιτείας είναι αυτή απέναντι στους αποφοίτους ΤΕ. Αν και το αίτημά τους για αντιστοίχιση και ισοτίμηση των πτυχίων τους με αυτά που παρέχουν πανεπιστημιακά ιδρύματα έχει κατατεθεί από την ημέρα ίδρυσης του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής μέσω των συλλόγων αποφοίτων των πρώην ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά, η Πολιτεία δεν μπορούσε να προβεί σε καμία τέτοια ενέργεια όσο ακόμα υπήρχαν ιδρύματα ΤΕΙ που παρείχαν αντίστοιχα προγράμματα σπουδών σε ενεργά Τμήματα. Μετά τον ν. 4610/2019 ο δρόμος για την ουσιαστική ρύθμιση είναι ανοιχτός.

Το ΥΠΠΕΘ ανακοινώνει λοιπόν την ολοκληρωμένη πρόταση για την επίλυση αυτού του προβλήματος και είναι μία πρόταση που επιτρέπει την αντιστοίχιση και ισοτίμηση με την ακόλουθη σταδιακή προσέγγιση:

Α. Το ΥΠΠΕΘ θα ορίσει επιτροπές εμπειρογνωμόνων, ήτοι επιτροπές καθηγητών ΑΕΙ της ημεδαπής, οι οποίες θα μελετήσουν τα προγράμματα σπουδών Τμημάτων ΤΕΙ ανά γνωστική περιοχή και θα τα συγκρίνουν με αντίστοιχα προγράμματα πανεπιστημιακών Τμημάτων. Η σύγκριση θα καταλήξει σε επιπλέον μαθήματα στα οποία θα πρέπει να εξεταστεί ένας απόφοιτος ΤΕ, ώστε να αντιστοιχίσει και να ισοτιμήσει το πτυχίο του με αυτό που παρέχεται από το πανεπιστημιακό αντίστοιχο Τμήμα. Θα υπάρξουν ενδεχομένως διαφοροποιήσεις ως προς το πλήθος των μαθημάτων για τους αποφοίτους προγραμμάτων σπουδών παλαιότερων ετών, σε συνάρτηση με τις διαχρονικές αλλαγές των προγραμμάτων σπουδών των Τμημάτων των ΤΕΙ.

Β. Μετά την ανακοίνωση των επιπλέον μαθημάτων που απαιτούνται για κάθε πρόγραμμα σπουδών ΤΕ ώστε να αντιστοιχιστεί με παρόμοιο πρόγραμμα σπουδών ΠΕ, το ΥΠΠΕΘ θα ορίσει τρία ή και παραπάνω εξεταστικά κέντρα που θα φιλοξενούνται από δομές υπαρχόντων Πανεπιστημίων, ώστε να καλύπτεται γεωγραφικά με ικανοποιητικό τρόπο η επικράτεια.

Γ. Οι απόφοιτοι ΤΕ, που ενδιαφέρονται να συμμετέχουν στη διαδικασία της αντιστοίχισης, θα μπορούν άμεσα, χωρίς διαδικασία κατατακτηρίων εξετάσεων, να δηλώνουν δύο φορές τον χρόνο την επιθυμία τους να συμμετέχουν στις εξετάσεις των επιπλέον μαθημάτων σε ένα από τα ανακοινωθέντα εξεταστικά κέντρα και θα τους δίνεται η δυνατότητα να ολοκληρώνουν την αντιστοίχιση σε διάστημα τεσσάρων ετών.

Δ. Τα θέματα στις εξετάσεις θα μπαίνουν από κεντρική επιτροπή εξετάσεων ανά πρόγραμμα σπουδών ή γνωστική περιοχή, η οποία θα απαρτίζεται από καθηγητές ελληνικών ΑΕΙ.

Η πρόταση αποτελεί μία αδιάβλητη και αξιόπιστη διαδικασία που διασφαλίζει τους αποφοίτους ΤΕ και τους δίνει τη δυνατότητα να αποκτήσουν πτυχίο ΠΕ χωρίς να εμπλακούν στις χρονοβόρες και αποκλειστικές διαδικασίες των κατατακτηρίων.

Από την άλλη, οι απόφοιτοι ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά θεωρούν αντισυγματική και παράλογη την πρόταση του υπουργού Παιδείας και εξέδωσαν την εξής ανακοίνωση:

Παρά το γεγονός ότι ο Σύλλογος Αποφοίτων Τ.Ε.Ι. Αθήνας και Α.Ε.Ι. Πειραιά Τ.Τ. κατέθεσε αιτήματα συνάντησης προς τον Υπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων κο Κωνσταντίνο Γαβρόγλου (Αρ. Πρωτοκόλλου: 56834/10-04-2019) και την Υφυπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων κα Τζούφη Μερόπη (Αρ. Πρωτοκόλλου: 50761/02-04-2019), τα οποία παραμένουν μέχρι και σήμερα αναπάντητα, παρ’ όλο που το εν λόγω ζήτημα αφορά πάνω από 400.000 ακαδημαϊκούς πολίτες και συνιστά ζήτημα δικαιοσύνης και ισονομίας, ο κος Γαβρόγλου και η υφιστάμενη κυβέρνηση προέβη ερήμην μας, με παντελή έλλειψη δημοκρατισμού και χωρίς καμία διάθεση διαλόγου μαζί μας, σήμερα 21/06/2019 και δύο περίπου εβδομάδες πριν από τις βουλευτικές εκλογές της 7ης Ιουλίου, στην ανακοίνωση μιας παράλογης και αντισυνταγματικής πρότασης περί αντιστοίχισης των πτυχίων των πρώην Α.Ε.Ι. Τ.Τ. με τα πτυχία των Α.Ε.Ι. Π.Τ..

Έχουμε πολλάκις τονίσει, ακόμα και στο πρόσφατο παρελθόν, ότι τα Α.Ε.Ι. Τ.Τ., κυρίως βάσει του άρθρου 16 παρ. 5 του Συντάγματος, των νόμων 2916/2001, 3549/2007, 4009/2011 και 4485/2017, του European Qualifications Framework (EQF) και των διεθνών κατηγοριοποιήσεων της UNESCO (ISCED 2011) είναι απολύτως ισότιμα με τα Α.Ε.Ι. Π.Τ. και οι απόφοιτοί τους δεν χρήζουν σε καμία των περιπτώσεων ειδικής αντιμετώπισης και ειδικών διαδικασιών αντιστοίχισης. Αντ’ αυτού, ο κος Γαβρόγλου και το επιτελείο του, παραβλέποντας προκλητικά τόσο την εθνική νομοθεσία όσο και τα διεθνή πρότυπα, προχώρησαν σε αυτού του είδους την άδικη αλλά και προσβλητική για το ακαδημαϊκό κύρος 400.000 επιστημόνων πρόταση.

Κατά το παρελθόν, σε οποιαδήποτε μετατροπή του status ενός ιδρύματος όπου παρέμενε αμετάβλητη η εκπαιδευτική βαθμίδα, ουδέποτε κλήθηκε απόφοιτος να δώσει μαθήματα, ακόμα και όταν η διάρκεια σπουδών διέφερε! Στην περίπτωσή μας πρόκειται για απόφοιτους τετραετούς φοίτησης (240 ECTS), Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, του επιπέδου 6 του Εθνικού και Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων. Είναι λοιπόν παράλογη και εκτός συνταγματικών πλαισίων η πρόταση του Υπουργείου Παιδείας να καθίσουμε πάλι στα έδρανα και να υποβληθούμε σε αυτού του είδους την διαδικασία, προκειμένου να αντιστοιχίσουμε τα πτυχία μας με πτυχία ίδιας εκπαιδευτικής βαθμίδας (βάσει νόμου και EQF), ίσης διάρκειας και ισάριθμων ECTS!

Μολονότι το Υπουργείο Παιδείας είχε αναφέρει χαρακτηριστικά σε ανακοίνωσή του στις 14-09-2018 ότι «Όλες οι σχολές του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής είναι 4ετούς φοίτησης, απονέμουν πτυχία ισότιμα των υπολοίπων Ιδρυμάτων της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης (Πανεπιστημίων και ΤΕΙ), δηλαδή διπλώματα επιπέδου 6 του Εθνικού και Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων και οι απόφοιτοι λαμβάνουν αντίστοιχα επαγγελματικά δικαιώματα, όπως ρητά αναφέρεται στον νόμο 4521/2018…Ως γνωστόν δεν δικαιολογείται σε καμία λειτουργία του κράτους άγνοια νόμου», με την σημερινή του πρόταση, όχι μόνο αγνοεί την ισχύουσα νομοθεσία, αλλά επιχειρεί την ευθεία και απροκάλυπτη καταστρατήγησή της.

Τέλος, καταγγέλλουμε την ελληνική κυβέρνηση για παντελή έλλειψη διαλόγου και για διάθεση παραβίασης, τόσο του ελληνικού συντάγματος και της ελληνικής νομοθεσίας, όσο και των ευρωπαϊκών συμφωνιών και πρακτικών. Ευρωπαϊκές πρακτικές με τις οποίες η Ελλάδα έχει συναινέσει διά της δηλώσεως των Α.Ε.Ι. Τ.Τ. ως “Academically Oriented” και ως απολύτως ισότιμων των Α.Ε.Ι. Π.Τ.. Ως εκ τούτου, καλούμε την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων να αποσύρει ή να τροποποιήσει ΑΜΕΣΑ την σημερινή (21-06-219) πρόταση που ανακοίνωσε για την αντιστοίχιση των πτυχίων των Α.Ε.Ι. Τ.Τ. με τα πτυχία των Α.Ε.Ι. Π.Τ.. Ταυτοχρόνως, εμμένουμε στην πρότασή μας, όπως την έχουμε αποστείλει στον κο Γαβρόγλου στις 18-04-2019.

#ΤΟΥ ΙΔΙΟΥ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ

#BEST OF INTERNET

#BEST OF INTERNET