Και καλύτερα κοιμάσαι και περισσότερο | 5 τρόποι που το κρύο επηρεάζει τον ύπνο σου!


Η αλήθεια είναι πως το αναζητάμε το κρύο στη ζωή μας. Είμαστε και μια χώρα που χορταίνει από ζέστη όλο το καλοκαίρι, οπότε λίγη ψύχρα τη θέλουμε το χειμώνα. Έλα όμως που όταν έρχεται αυτή εμείς γκρινιάζουμε! Ίσως όχι ακριβώς επειδή δεν ξέρουμε πώς να ζεστάνουμε το κοκαλάκι μας, αλλά επειδή… άνετα θα πέφταμε σε μια χειμερία νάρκη! Όσο κοιμόμαστε, ή για την ακρίβεια θα θέλαμε να κοιμόμαστε το χειμώνα, δεν το κάνουμε όλο τον υπόλοιπο χρόνο μαζί. Από τη μία έχεις την ημέρα να μικραίνει, από την άλλη αυτή η αίσθηση του κρύου να σε υπνωτίζει, δε θέλει και πολύ για να τρέξεις να απλωθείς στο κρεβάτι σου και να μην ξανασηκωθείς. Από Νοέμβρη κι έπειτα είμαστε σε μια φάση wake me up when… winter ends.

Δε λέω ότι το καλοκαίρι ξυπνάμε με τα κοκόρια και μες στην τρελή χαρά, αλλά κάπως ξυπνάμε. Τώρα, ούτε ξυπνητήρια ακούμε, ούτε από ώρες καταλαβαίνουμε. Το πάπλωμα μοιάζει τόσο βαρύ, που και να θες να σηκωθείς, δε σ’ αφήνει. Σίγουρα έχεις παρατηρήσει πως το χειμώνα αργείς περισσότερο στα πρωινά μαθήματα. Να βιαστείς να βγεις δηλαδή από τη ζεστασιά του κρεβατιού, για να πας στα ξεπαγιασμένα αμφιθέατρα; Αυτό ζητάνε; 

Τέλος πάντων, οι επιστήμονες μελέτησαν το φαινόμενο αυτό και κατέληξαν στο γεγονός πως το κρύο επηρεάζει όντως τις ώρες και την ποιότητα του ύπνου, για να μην μπορούν να σου τη λένε από εδώ και πέρα μερικοί-μερικοί:

#1 Κρύο, καιρός για δύο ύπνο

Μπορεί η πιο ήρεμη και όμορφη στιγμή της ημέρας για σένα να είναι εκείνη που χάνεσαι κάτω από το ζεστό σου πάπλωμα, ωστόσο δεν είναι κι ο πιο σωστός τρόπος για να απολαύσεις τον καλύτερο ύπνο.

Σύμφωνα με τον Dr. Christopher Winter, Διευθυντή της Νευρολογικής Κλινικής του Charlottesville, η θερμοκρασία που έχει το δωμάτιο είναι υψίστης σημασίας όσον αφορά την ποιότητα του ύπνου. Και το αξιοσημείωτο της όλης υπόθεσης είναι πως άμα θες να κοιμάσαι σαν πουλάκι, αυτή πρέπει να κυμαίνεται από 15 μέχρι 18ºC. Ο βαθύς ύπνος αρχίζει όταν η θερμοκρασία του σώματός σου βρεθεί στο χαμηλότερο επίπεδό της, κάπου στις 5 τα ξημερώματα δηλαδή. Αλλιώς τα περίμενες, ε;

#2 Αν έχεις μάθει να κοιμάσαι με το παράθυρο ανοιχτό, να το ξεχάσεις

Τα αφήνουμε το παραθυράκι ή την πορτούλα ανοιχτά να μπαίνει λίγος αέρας στο δωμάτιο, δεν είναι τελικά και τόσο σοφή κίνηση. Μελέτη που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό έντυπο Indoor Air, έδειξε πως το κρύο αεράκι κατά τη διάρκεια του ύπνου, τον επηρεάζει αρνητικά. Είτε ο αέρας αυτός προέρχεται από air condition το καλοκαίρι, είτε από ρεύμα που δημιουργείται από ανοιχτό παράθυρο ή πόρτα. Σε κάθε περίπτωση, οδηγεί σε πιο ανήσυχο ύπνο και σε υψηλότερους καρδιακούς παλμούς.

#3 Όσο πιο γρήγορα σκοτεινιάζει, τόσο πιο πολύ θες να κοιμάσαι

Πέρα από τα κρύα που δε σου αφήνουν άλλη επιλογή από το να κουκουλωθείς με τα παπλώματα, είναι και τα μαύρα σκοτάδια που πέφτουν από πολύ νωρίς το χειμώνα. Άμα το φεγγαράκι αρχίζει να φαίνεται από τις 5 ή 6 το απόγευμα, τι άλλο να κάνεις πέρα από το να καληνυχτίσεις τον κόσμο; Όταν βραδιάζει νωρίτερα, επόμενο είναι να σε πιάνει κι εσένα η νύστα νωρίτερα. Το φυσικό φως, όπως και η θερμοκρασία που είπαμε πιο πάνω, επηρεάζει το βιολογικό σου ρολόι και άρα το πότε πέφτεις για ύπνο και πότε ξυπνάς. Δεν φταις εσύ με λίγα λόγια που δεν μπορείς να σηκωθείς από το κρεβάτι…

#4 Σου ανεβαίνει η πίεση

Τόσο ο ζεστός καιρός και η υγρασία, όσο και η χαμηλή θερμοκρασία, επηρεάζουν διαφορετικά τον ύπνο. Στην πρώτη περίπτωση δυσκολεύεσαι να κοιμηθείς βαθιά, ξυπνάς αρκετές φορές ενδιάμεσα και έτσι δεν καταφέρνεις να ξεκουραστείς. Από την άλλη, στη δεύτερη περίπτωση απολαμβάνεις πιο αναζωογονητικό και ξεκούραστο ύπνο, ωστόσο το σώμα λειτουργεί πιο έντονα. Οι καρδιακοί παλμοί αυξάνονται, το ίδιο και η πίεση, πράγμα που μάλλον εξηγεί το γεγονός πως η καρδιακή προσβολή κατά το χειμώνα παίρνει τα πάνω της…

#5 Oύτε άγχος ούτε ζημιά

Έρευνα που πραγματοποιήθηκε το 2018, απέδειξε πως η κορτιζόλη, η ορμόνη του στρες που αυξομειώνεται κατά τη διάρκεια της ημέρας και πρέπει να είναι χαμηλότερη τη νύχτα, σχετίζεται με τον ύπνο, καθώς περιέχει μηχανισμούς που τον επηρεάζουν.

Τους χειμερινούς μήνες λοιπόν, η συγκεκριμένη ορμόνη μένει σε χαμηλά επίπεδα, σε αντίθεση με το καλοκαίρι (όσο κι αν θεωρούμε τη δεύτερη εποχή πιο ξέγνοιαστη και χαλαρή).  Γι’ αυτό και τώρα νιώθεις λιγότερο αγχωμένος και κοιμάσαι σαν πουλάκι! Μπορεί να μην το καταλαβαίνεις, αλλά έτσι είναι, στο λέω εγώ.

Από εδώ και πέρα, έτσι και ξανακούσεις κουβέντα για τον ύπνο σου, δείξε σε παρακαλώ τα παραπάνω, να κλείνουν κάποια στόματα επιτέλους.

#ΤΟΥ ΙΔΙΟΥ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ

#BEST OF INTERNET

#BEST OF INTERNET