fbpx

«Φορτωμένα» τα Πολυτεχνεία, δε θέλουν ούτε να ακούνε για Πανεπιστημιοποίηση των ΤΕΙ!


Πρυτάνεις και κοσμήτορες των πολυτεχνικών σχολών της χώρας, σε συνέντευξη τύπου που παραχώρησαν τη Δευτέρα, εξέφρασαν τον έντονο προβληματισμό τους για τις συνέπειες που θα επιφέρει στην ποιότητα των πολυτεχνικών σπουδών, αλλά και ποσοστά ανεργίας των αποφοίτων, το σχέδιο νόμου του υπουργείου Παιδείας για τις συγχωνεύσεις Πανεπιστημίων με ΤΕΙ.

Έκαναν λόγο για… μαζική παραγωγή τμημάτων που θα έχουν ως αποτέλεσμα ελλιπείς υποδομές και προσωπικό, αν πρώτα δεν προηγηθεί διάλογος με τον υπουργό Παιδείας.

Ειδικότερα, ο πρύτανης του ΕΜΠ, Γιάννης Γκόλλιας, τόνισε πως «Δημιουργούνται συνολικά 36 νέα πανεπιστημιακά τμήματα μηχανικών, όταν τα υφιστάμενα πενταετή πανεπιστημιακά τμήματα είναι 44, ανεβάζοντας έτσι τον αριθμό των τμημάτων σε 80, δηλαδή, μία συνολική αύξηση 80%», ενώ πρόσθεσε πως «η ανεργία ήδη πλήττει βάναυσα τους νέους μηχανικούς, οι οποίοι είτε πηγαίνουν στο εξωτερικό και ελάχιστοι γυρίζουν πίσω είτε έτερο απασχολούνται», επισημαίνοντας πως η αγορά εργασίας δεν θα καταφέρει να απορροφήσει τον νέο αριθμό μηχανικών.

Ο αριθμός των μηχανικών ανά έτος θα διπλασιάζεται ετησίως, καθώς εκτιμάται πως στους 6.700 φοιτητές που εισάγονται στα πενταετή πανεπιστημιακά τμήματα, θα προστεθούν άλλοι τόσοι, αν κρίνουμε από τους εισακτέους του 2018 σε αντίστοιχα τμήματα που πανεπιστημιποιούνται.

«Δεν δίνεται βάση στις ακαδημαϊκές αρχές και αξίες για την ίδρυση των νέων τμημάτων. Μιλάμε για νέα τμήματα, χωρίς αυτά να έχουν προγράμματα σπουδών με εύρος και βάθος, χωρίς ερευνητικό και ακαδημαϊκό προσωπικό και υποδομές».

Από την άλλη, ο κοσμήτορας της Πολυτεχνικής Σχολής του Πανεπιστημίου Πάτρας, Δημήτρης Ματαράς, έκανε λόγο για υποθήκευση του τομέα των μηχανικών αλλά και για συνέπειες και σε άλλες ειδικότητες. Σημείωσε δε, πως ο μεγάλος αριθμός των υποψηφίων για τις πολυτεχνικές σχολές θα φέρει επιπτώσεις και στις βάσεις των θετικών σχολών.

Στην ομιλία ήταν και ο πρύτανης του Πολυτεχνείου Κρήτης, Ευάγγελος Διαμαντόπουλος, ο οποίος μίλησε για «έλλειψη ποιότητας στο εγχείρημα» και για μακροχρόνιες αρνητικές συνέπειες, καθώς δεν έχει προκύψει το νομοσχέδιο μέσα από έναν τστρατηγικό σχεδιασμό.

Τέλος, ο κοσμήτορας της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ, κάλεσε το ΤΕΕ να πάρει θέσει και αναρωτήθηκε «γιατί σιωπά και είναι απών;».

Την ριζική αντίθεσή της με τις προωθούμενες αλλαγές στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Παιδείας, που κατατέθηκε στη Βουλή, εξέφρασε η Σύγκλητος του ΕΜΠ.

Η ανακοίνωση του ΕΜΠ

«Η Σύγκλητος του ΕΜΠ εκφράζει την ριζική αντίθεσή της με τις προωθούμενες αλλαγές στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Παιδείας, που κατατέθηκε στη Βουλή. Με την διαδικασία και πάλι του επείγοντος προωθούνται σημαντικές αλλαγές στον χάρτη της Ανώτατης Εκπαίδευσης, με συνοπτικές διαδικασίες, χωρίς τεκμηριωμένες στρατηγικές και στόχους και χωρίς τη απαιτούμενη συναίνεση της ακαδημαϊκής και επαγγελματικής κοινότητας για τη σκοπιμότητα των προωθούμενων αλλαγών.

Ειδικότερα στον τομέα των σπουδών μηχανικού προωθείται η μαζική “παραγωγή” πανεπιστημιακών Tμημάτων μηχανικών. Σε μια εποχή που ο κλάδος των μηχανικών πλήττεται από δυσθεώρητα ποσοστά ανεργίας και οι νέοι απόφοιτοι μεταναστεύουν για να αναζητήσουν εργασία, το Υπουργείο Παιδείας διπλασιάζει τα Τμήματα μηχανικών της χώρας οδηγώντας με απόλυτη βεβαιότητα το σύνολο των αποφοίτων τους σε συνθήκες ακόμα μεγαλύτερης ανεργίας και ετεροαπασχόλησης.

Με το νομοσχέδιο παραβιάζονται βασικές ακαδημαϊκές αρχές με την συστηματική οικειοποίηση ονομασιών σημερινών πανεπιστημιακών γνωστικών αντικειμένων, χωρίς τις αντίστοιχες προϋποθέσεις. Τα νέα ιδρυόμενα πανεπιστημιακά Τμήματα μηχανικών δεν διαθέτουν προγράμματα σπουδών που καλύπτουν το εύρος και το βάθος των αντίστοιχων πανεπιστημιακών ειδικοτήτων, ούτε τις απαιτούμενες εργαστηριακές υποδομές αλλά ούτε και το απαιτούμενο διδακτικό προσωπικό. Η Σύγκλητος του ΕΜΠ επαναλαμβάνει τη θέση της, ότι σε κάθε συγκεκριμένο γνωστικό αντικείμενο ειδικότητας μηχανικού πρέπει να αντιστοιχεί ένας τίτλος σπουδών και όχι περισσότεροι, που οδηγούν σε κατατμήσεις και διασπάσεις αντικειμένων. Αυτό όμως πρέπει να επιτυγχάνεται με την εξασφάλιση των απαραίτητων ακαδημαϊκών προϋποθέσεων. Με την προωθούμενη τεχνητή πανεπιστημοποίηση δεν εξασφαλίζεται καμιά τέτοια προϋπόθεση, ούτε και οι απαιτούμενοι προϋπολογισμοί στα νέα αλλά και στα υφιστάμενα Τμήματα, γεγονός που οδηγεί αναπόφευκτα σε υποβάθμιση του συνόλου των πανεπιστημιακών τίτλων σπουδών μηχανικού.

Σε σχέση με τις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου, που αφορούν την αναγνώριση επαγγελματικών προσόντων, η Σύγκλητος του ΕΜΠ καλεί την Πολιτεία να αναστείλει την διαδικασία αναγνώρισης επαγγελματικής ισοδυναμίας των πτυχίων Πανεπιστημίων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που περιλαμβάνουν και τίτλους σπουδών κολλεγίων που λειτουργούν στη Ελλάδα, καθώς και των πτυχίων Ελληνικών Κολλεγίων με προγράμματα πιστοποιημένα από διεθνείς οργανισμούς πιστοποίησης. Η διαδικασία αυτή βρίσκεται σε ευθεία αντίθεση με το άρθρο 16 του Συντάγματος, ενώ παράλληλα οδηγεί στον παραλογισμό πτυχία που δεν εξασφαλίζουν αναγνώριση ακαδημαϊκής ισοδυναμίας να δίνουν δυνατότητα αναγνώρισης επαγγελματικής ισοδυναμίας, συρρικνώνοντας ακόμα περισσότερο τις επαγγελματικές προοπτικές των αποφοίτων των Πολυτεχνείων.

Συμπερασματικά, η Σύγκλητος του ΕΜΠ θεωρεί ότι οι προωθούμενες ρυθμίσεις με το νομοσχέδιο υποθηκεύουν το μέλλον της τεχνικής εκπαίδευσης της χώρας για τις επόμενες δεκαετίες. Οδηγούν τους αποφοίτους μηχανικούς σε δυσβάστακτες εργασιακές συνθήκες, αποσυνδέουν την μόρφωση από το επάγγελμα, εντείνουν την κατηγοριοποίηση και πολυδιάσπαση των ειδικοτήτων του μηχανικού. Κυρίως όμως υπονομεύουν κρίσιμα κοινωνικά αγαθά, όπως την ασφάλεια των τεχνικών έργων και την περιβαλλοντική προστασία, αλλά και τις γενικότερες προοπτικές παραγωγικής ανασυγκρότησης της χώρας. Στο πλαίσιο αυτό ζητά την απόσυρση όλων των σχετικών ρυθμίσεων του νομοσχεδίου».

#ΤΟΥ ΙΔΙΟΥ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ

#BEST OF INTERNET

#BEST OF INTERNET